GP Francie
GP Francie - Rossi má 90. vítězství, Yamaha hattrick
V deštěm rozděleném závodu 125 ccm vyhrál domácí Mike di Meglio, Talmacsi spadl a dojel bez bodů. Ve čtvrtlitrech byl první Debon a bohužel Češi nedojeli. MotoGP ovládli Yamahy, 25 bodů bere Rossi.

Závody třídy MotoGP
Po přeháňce, která řádně zamíchala pořadím ve stopětadvacítkách, okruh už zcela oschl a traťový maršál před začátkem závodu vyvěsil vlajku suchého závodu. Start se nejlépe vydařil třetímu Stonerovi, když se ve výjezdu prvního esíčka udržel na špici závodu. Za ním už jel Pedrosa a Edwards. Dobře vyrazil do závodu u Hayden, který byl čtvrtý před Rossim.
V druhém kole se Rossi protáhl před Haydena a hned se snažil dotáhnout na vedoucí trojici, která si vypracovala drobný náskok. Po pádu ze závodu odstoupil James Toseland. Na špici se snažil do čela prodrat Pedrosa, ale po chybě klesl až na třetí místo. Rossi na druhém místě útočil na Stonera, kde se dalo, ale obhájce titulu úspěšně několik kol úspěšně útoky odrážel.
Rossi byl neoblomný a nakonec našel ve Stonerově obraně skulinku. Legendární italský jezdec zatáhl pořádně za plyn a během dalších kol si vypracoval sekundový náskok. Tento stav závodu se ale nelíbil Pedrosovi. Ten předjel Stonera a chtěl Rossiho dojet. Ale Rossi tam sázel jedno nejrychlejší kolo za druhým a třináct kol před cílem měl náskok přes 3,7 s.
V druhé polovině závodu se ale po okrajích trati začaly objevovat bílé vlajky, které značí vodu na trati. Ze závodu musel odstoupit John Hopkins, protože jeho Kawasaki se roztrhl řetěz. Deset kol před koncem byla na kameře vidět, že mrholí a v boxech začaly přípravy motocyklů s „mokrými“ pneumatikami. O kolo později měl technické problémy Stoner, ale doploužil se do boxů a sedl na druhou motorku.
Jako blesk z čistého nebe se zezadu přiřítil Lorenzo a během pár zatáček se převalil před Edwardse a Pedrosu jak velká voda. Pedrosu si vychutnal i Edwards a motocykly značky Yamaha vytvořily na čele trojblok. Na trať naštěstí spadlo jen pár kapek a motocykl si v boxech vyměnil jen Melandri.
Devadesáté vítězství ve své kariéře získal Valentino Rossi a double týmu Fiat Yamaha vybojoval druhým místem Lorge Lorenzo. Třetí prolétl cílem Edwards a dovršil hatrick pro Yamahu. V paddocku bylo jasně vidět, že Lorenza museli kvůli zlomeným kotníku (zranění z GP Číny) doslova odnést z motorky rovnou na židli. Rossiho na jeho vlastním motocyklu dovezl do cíle letitý A. Nieto a vzájemně si tak projevili úctu a gratulace k 90ti vítězství!
Závod třídy do 250 ccm
Jezdci v závodě začali velmi opatrně, nikdo to nechtěl v prvním kole položit. Šlo především o to, aby se „mokré“ pneumatiky a brzdy dostaly do optimální teploty. V cíli druhého kola bylo pořadí na špici závodu: 1. Debon, 2. H. Aoyama, 3. Simoncelli, 4. Kallio, 5. Barbera … Naši jezdci se pohybovali na 14. a 15. místě a až za nimi byl překvapivě Alvaro Bautista.
Na špici si Alex Debon vypracoval slušný náskok. Za zády měl dvojici pronásledovatelů z Japonska, H. Aoyamu a Takahashiho. Devatenáct kol před cílem si na osychající trati vedoucí Debon budoval stále vyšší náskok, zajížděl jedno nejrychlejším kolo za druhým. Bohužel do záběru televizních kamer se dostal i Lukáš Pešek, když v jedné ze zatáček spadl.
Na vedoucího Debona nikdo neměl, během tří kol si španělský jezdec vybudoval náskok více než 7 s. Souboj probíhal o druhé místo, kde se pasovali Takahashi a Simon. Hiroshi Aoyama se postupně propadal jezdeckým polem, v polovině závodu už byl na konci první desítky. Důvodem mohla být špatná volba pneumatik. Abraham figuroval na 16. místě 11 kol před cílem.
Devět kol před cílem uletěl suverénní Debon druhému Takahashimu o více než +11,8 s. V této fázi závodu byl nejzajímavější boj o 4. místo, kde byla čtveřice jezdců Kallio, Pasini, Poggialli a Aoyama. O další čtyři kola byl anulován rozdíl mezi 2. a 4. místem a z toho chumlu byl nejrychlejší Mattia Pasini. Pořadí 2. kola před cílem: Debon, Pasini, Takahashi, Simoncelli, Kallio a Poggiali.
Vítězem závodu stylem start-cíl vyhrál Alex Debon a letos poprvé získal 25 bodů. Marco Simoncelli v posledních zatáčkách vybrzdil Pasiniho a posunul se na druhé místo. Bohužel pro české fanoušky, ani Karel Abraham kvůli technickým problémům nedojel do cíle.
Závod třídy do 125 ccm
Po startu se na špici udržel Sergio Gadea, pronásledován Smithem, Rabatem a Talmacsim. Hned v druhé zatáčce spadli hned tři jezdci, ale šlo o pozice někde ve třetí desítce jezdeckého pole. Během pár kol se na špici vyselekovala osmičlenná skupinka jezdců, kterou vodila především dvojice jezdců: Gadea a Talmacsi.
Bitva o první místo probíhala ve velkém stylu. Pořadí se ve skupině měnilo několikrát během jediného kola. V polovině závodu se na špici pohyboval Nicolas Terol, ale ve skupince se prodral dopředu Joan Olive a na první místo se dostal zhruba deset kol před cílem.
Devět kol před cílem byl závod zastaven, protože na trať se snesl déšť a v jedné zatáčce spadli hned tři jezdci postupně po sobě. Jezdci okamžitě zpomalili a zamířili do boxů. Ředitelé závodu rozhodli, že se závod bude dojíždět za mokra a vítěz bude určen tak, že časy z obou polovin se budou sčítat. Restart byl naplánován na 11:55 a pojede se 5 kol.
Při restartu se do první řady postavili: Olive, Terol, Bradl, Talmacsi. Po zhasnutí červených světel se propadl Olive, na startu zaspal s ztratil dobrých 10 míst. Na čele byl Rabat, ale hned v druhé zatáčce spadl. V cíli prvního kola z pěti byl na čele Talmacsi, Terol a Espergaro. Bohužel ani zkušený Talmacsi neustál situaci a na konci druhého kola to v jedné zatáčce zahodil.
Do čela se dostal Terol, ale na druhém místě byl domácí Mika di Meglio, mohutně povzbuzován francouzskými fanoušky. A Le Mans vybuchlo nadšením zhruba kolo a půl před cílem, když se Meglio posunul na špici závodu. Mika vydržel tlak publika a prolétl cílem na prvním místě. Na stupních vítězů jej doplnil Smith a Terol. Smolař Talmacsi by si dojel pro 2 body za 14 místo, ale v součtu časů klesl až na 18. místo a jeho sen o obhajobě titulu se začíná rozplývat.
Sobotní výsledky, postavení na startu
125 ccm
V sobotu ráno dominoval mezi „malorážkami“ domácí jezdec Mike di
Meglio a rozvášnil francouzské fanoušky. V druhé kvalifikaci sice
zvítězl Bradley Smith, ale nepřekonal Gadeův páteční čas. Podobně tomu
bylo i u dalších jedců, např.: druhý muž sobotní kvalifikace, Sandro
Cortese z českého týmu Emmi – Cafe Latte, se v porovnání časů
nakonec postaví až na začátek druhé řady.
Pořadí na startu: 1. Gadea, 2. Smith, 3. Bradl, 4. Corsi, 5. Cortese, 6. di Meglio, 7. Terol, 8. Talmacsi, 9. Rabat, 10. Espargaro.
250 ccm
„Oranžoví kluci“ od KTM měli aso dlouhou noc, protože ladili motocykly,
co to jen šlo a asi se to vyplatilo. V sobotu ráno nenašel přemožitele
Julian Simon a ze třetího místa jej „jistil“ H. Aoyama. Pešek dojel 12.
a Abraham obsadil 17. místo.
Alex Debon vybojoval Pole Position v nejtěsnějším výsledku, když o –0.001 s porazil Bautistům páteční čas. První řadu dále doplní Marco Simoncelli a neustále zlepšující se Thomas Lüthi.
Pořadí na startu: 1. Debon, 2. Bautista, 3. Simoncelli, 4. Luthi, 5. Pasini, 6. Kallio, 7. Simon, 8. Poggiali, 9. Espargaro, 10. H. Aoyama, … 15. Pešek, 19. Abraham.
MotoGP
V posledním tréninku před kvalifikací se vytáhl Colin Edwards, když zajel
o více než 0,3 s lepší čas, než druhý Rossi. V samotném boji o Pole
Position se ukázal malý španělský bojovník, Dani Pedrosa. Do první řady
se dále postaví zmiňovaný Edwards a třetí je Stoner, který jako jediný
drží prapor Ducati nahoře. Další tři jezdci s motocykly Ducati jsou na
posledních pěti místech.
Postavení na startu: 1. Pedrosa, 2. Edwards, 3. Stoner, 4. Rossi, 5. Lorenzo, 6. Hayden, 7. Toseland, 8. Vermeulen, 9. Hopkins, 10. Dovizioso.
Páteční výsledky
125 ccm
Páteční trénink probíhal pod taktovkou motocyklů Aprilia, když se na
prvních třech místech usadila známá jména v pořadí Gadea, Smith,
Terol. Čtvrtý Esteve Rabat s motorkou KTM ztrácel na vedoucího Gadeu
téměř +0,7 s. V kvalifikaci se na vedoucích příčkách nic nezměnilo,
první byl Gadea, druhý Smith. Provizorní první řadu doplnila dvojice Bradl
a Corsi.
250 ccm
Ve čtvrtlitrech se situace ze „stopětadvác“ opakovala: na první čtyři
místa samá Aprilka a na špici se prali: Barbera, Pasini, Bautista, Debon.
Porařilo se jim vmáčknout se pod rozdíl 0,4 s. Naši skončili v druhé
desítce.
V kvalifikaci vybojoval provizorní Pole Position asi největší kandidát na titul, Alvaro Bautista a nechal za sebou Debona, Simoncelliho a čtvrtý byl Pasini. Lukáš Pešek si vybojoval první místo 4. řady, Karel Abraham dojel 18.
MotoGP
Královská třída MS motocyklů jezdí v pátek pouze měřené tréninky.
Ten první vyšel nejlépe Dani Pedrosovi na stroji Honda, ale jako stín jej
pronásledovala dvojice jezdců z týmu Fiat Yamaha v pořadí Lorenzo a
Rossi. Čtvrtý byl Stoner, který se letos bude muset ještě hodně snažit,
aby obhájil titul.
V druhém měření sil se Pedrosa nenechal sesadit a z pátečních tréninků odešel neporažen. Za něj se vmáčkl Stoner, kterému chybělo jen +0,049 s a třetímu Edwardsovi pouze +0,060 s na mladého španělského jezdce.
Představení okruhu
Jméno: Le Mans
Poslední úprava: 2002
Délka okruhu: 4 180 m
Šířka trati: 13 m
Nejdelší rovinka: 450 m
Počet levotočivých zatáček: 4
Počet pravotočivých zatáček: 9
Program víkendu (vše našeho času)
125 ccm
Pátek: 1. trénink 09:00–09:45, 1. kvalifikace 13:10–13:40
Sobota: 2. trénink 09:00–09:45, 2. kvalifikace 13:15–13:40
Neděle: Warm Up: 08:40–09:00, závod začíná v 11:00
250 ccm
Pátek: 1. trénink 11:15–12:15, 1. kvalifikace 15:10–15:55
Sobota: 2. trénink 11:15–12:15, 2. kvalifikace 15:10–15:55
Neděle: Warm Up: 09:10–09:30, závod začíná v 12:15
MotoGP
Pátek: 1. trénink 10:00–11:00, 2. trénink 13:55–14:55
Sobota: 3. trénink 10:00–11:00, kvalifikace 13:55–14:55
Neděle: Warm Up: 09:40–10:00, závod začíná v 14:00
Vítězové minulého roku
125 ccm: 1. Gadea, 2. Pešek, 3. Smith
250 ccm: 1. Lorenzo, 2. Dovizioso, 3. de Angelis
MotoGP: 1. Vermeulen, 2. Melandri, 3. Stoner