BMW F800S
BMW F800S: sportovec z Německa
BMW Motorrad prezentuje model F800S jako sportovní motocykl pro každodenní použití. Technologicky vyspělý řadový dvouválec o objemu 798 ccm má výkon 62,5 kW (85 k). Bude to na sportovní jízdu stačit?Společnost BMW Motorrad představila modelovou řadu F800 s řadovým dvouválcem na podzim roku 2006, jako novinku pro loňskou sezónu. Osmistovkový dvouválec tvoří pomyslný přechod mezi jednoválci F650, G650 a řadami R1200 (dvouválcový boxer) + K1200 (řadový čtyřválec). V současné době má řada F800 dva modely: námi testovaný sportovní motocykl F800S (S jako Sport) a polokapotovanou sestřičku F800ST (ST jako Serious Touring nebo Sport Touring). Motocykl F800ST má větší přední plexisklo; větší boční kapotáž, která pomáhá odvádět vzduch kolem nohou; a vzadu má držák na kufr.
Zda se modelová řada F800 rozšíří o další motocykly, můžeme jen spekulovat. Ze zákulisí pronikají zvěsti o cestovním enduru F800GS, menším bráškovi populárního R1200GS, a teoreticky by se na scéně mohl objevit i nějaký motard, který by vytvořil přechod mezi velkým HP2 Megamoto a námi testovaným G650 Xmoto . Co bude pravda a které zprávy budou jen novinářskými kachnami, to ukážou letošní mezinárodní výstavy v Paříži a Miláně.
Jaké je BMW F800S ?
Na motocykl BMW F800S jsem se celkem těšil, protože v loňských testech jsem četl od kolegů novinářů z ostatních redakcí samou chválu. Příjemně mě překvapila kompaktní stavba stroje. Kdo se orientuje v motorkách s modro-bílou vrtulí ve znaku, dá mi za pravdu, že BMW na velikosti stroje moc nezáleží a všechny motocykly s číslovkou 1200 jsou jednostopá vozidla pro pořádné chlapy. F800S je oproti zmiňovaným mastodontům drobnější a díky řadovému dvouválci i užší.
Z pohledu designu je to jasný zástupce německých strohých, ale praktických křivek. Přední velký lichoběžníkový světlomet ukrývá starou známou dvojici světlometů, které můžete vidět na R1200GS nebo K1200R Sport. Nad světly je tvarované plexisklo, za které jsem se bez větších problémů schoval a pohodlně jezdil ve vyšších rychlostech. Na co nesmím zapomenout, jsou špičková zpětná zrcátka, která mi vždy podávala přesnou informaci o tom, co se děje za mnou.
Za falešnou vysokou nádrží je pohodlné a prostorné sedlo, které má po pravé straně víčko od pravé, 16tilitrové nádrže. Toto nezvyklé umístnění zásobárny paliva je pro lepší rozložení hmotnosti na obě kola a snížení těžiště. Druhou část sedla můžete zakrýt efektivní plastovou krovkou v barvě motocyklu nebo si za sebe můžete posadit nějakou pěknou spolujezdkyni. Já se musel spokojit pouze s kamarádem, ale ani on si po cca 25 km nestěžoval na prostor pro pasažéra.
Sedám v Praze u Autecu na F800S a hned si všímám řady známých věcí: ovládací prvky jsou a lá BMW (každý směrový ukazatel má tlačítko na své straně řídítek); startuje se knoflíkem, motor se vypíná malou páčkou; nechybí vyhřívaní rukojetí a ani ovládání palubního počítače. Přístrojové desce dominuje dvojice analogových budíků, kde nahoře je tachometr a pod ním o něco málo menší otáčkoměr. Nalevo je vertikální lišta s důležitými kontrolkami a na pravé straně je velký digitální displej s palubním počítačem. na LCD panelu se dozvíte zařazenou rychlost, stav paliva v nádrži, teplotu chladící kapaliny, čas, trip I / II, celkový počet kilometrů, průměrnou rychlost, průměrnou spotřebu a dojezd. Výčet informací je opravdu dlouhý a možná jsem i něco vynechal. Na druhou stranu chválím, mně se tyhle elektronické mašinky líbí a čím více údajů o jízdě dostávám, tím jsem spokojenější.
Otáčím klíčky v zapalování, počkám, až mi ručičky zamávají a mačkám startovací knoflík. Motor bez problémů naskočí, ale přichází obrovské zklamání. I přes fakt, že testovací motocykl měl laděný tlumič od firmy Akrapovič, vychází z koncovky zvuk, který bych přirovnal k výkonnějšímu šicímu stroji. Akustickou kulisu sportovní motorky si představuji opravdu jinak.
Cesta zaplněnou Prahou, v kolonách na Jižní spojce a na výpadovce na D1 jsou pro F800S jedna velká lahoda. Jak jsem se zmínil o užší stavbě stroje, nikde jsem neměl problém se protáhnout. Otevírá se přede mnou dálnice a já otáčím plynovou rukojetí na maximum. Řadový dvouválec o objemu 798 cm3 má výkon 62,5 kW (85 k) v 8 000 ot./min. O tisíc otáček později mě zastavuje omezovač, tak tam rychle naházím další čtyři rychlosti a na šestku začínám polykat první kilometry. I přes maximální točivý moment 86 Nm, který nastupuje v 5 800 ot./min, mi přišlo, že akcelerace mohla být svižnější. Když jsem vzal za plyn a po očku sledoval tachometr, tak ručička šplhala celkem rychle, ale chybělo mě takové to zamáčknutí do sedla a pocit, že mi utečou řídítka někam do dáli. Za negativní dojem si ale můžu tak trochu sám, přeci jen nemám konvenční postavu ani výškově (191 cm) a ani hmotností (daleko přes metrák). Věřím, že střízlíci kolem 175 cm a 80 kg budou mít pozitivnější jízdní dojmy.
Základem celého motocyklu je mostový rám z hliníkového odlitku, který má na přední straně teleskopickou vidlici s trubkami o průměru 43 mm. Vzadu je jednoramenná kyvná vidlice s centrální tlumící jednotkou. S podvozkem nebyl nikdy problém, sportovně ladění střelci si mohou odpružení lehce přitvrdit, naopak pro každodenní cestování přes město bude lepší tlumiče malinko povolit. Síla agregátu se na zadní kolo dostává přes šestistupňovou převodovku a ozubený řemen. Převodovka byla přesná, ale trochu tužší, takže jsem musel levou nohou poctivě pracovat, abych měl správně zařazeno.
Brzdový systém opět dodala světoznámá firma Brembo, na přední ose je dvojice kotoučů o průměru 320 mm a čtyřpístkové třmeny, vzadu je jeden menší kotouč. Brzdy byly přesné a dobře dávkovatelné, ale podobně jako u převodovky, páčka byla malinko tužší. Motocykl jezdil na 17palcových kolech s pneumatikami o rozměru 120/70 ZR17 vpředu a 180/55 ZR17 vzadu.
Konkurence, spotřeba, plusy a mínusy
BMW F800S má jediného přímého konkurenta, Ducati Monster S2R. Osmistovkový italský Monster je po designové stránce o pár tříd výše a i když má méně koníků (77 k vs. 85 k), měl jsem z něj sportovnější jízdní dojem. F800S má z mého pohledu lepší ergonomii stupačky – sedlo – řídítka a pro vyšší postavy je pohodlnější, lépe jsem se na něm srovnal. Navíc praktické doplňky, jako je přehledný palubní počítač (Monster S2R je na poskytování informací velmi strohý), vyhřívané gripy a je o 23 tis. korun levnější. A abych nezapomněl, F800S mělo o více než litr nižší spotřebu.
Jistě někdo namítne, že jsem zapomněl na Hondu VFR800i, ale tu bych spíše srovnával s BMW F800ST. Pokud se vám klasické japonské naked-biky střední třídy, jako je Honda CB600F Hornet nebo Yamaha FZ6 Fazer, zdají malé a nemáte rádi, když se motor musí točit přes 10 000 otáček, aby jste z něj vymáčkli pořádný výkon, zkuste F800S. Rozdíl ceny je kolem 30 tis. korun a budete mít doma motorku s prestižním logem BMW.
Mezi velké klady u F800S patří i průměrná spotřeba. Během testu mi palubní počítač ukazoval cifru 5,4 l naturalu 95 na 100 km, což s nádrží o objemu 16 litrů nabízí teoretický dojezd kolem 296 km. BMW Motorrad si v České republice cení model F800S na 239 900 Kč a k dostání je ve žluté a námi testované červené barvě.
Plusy a mínusy pro BMW F800S
+ ergonomie
+ palubní počítač, zpětná zrcátka
+ spotřeba
- zvuk
- příliš lineární zátah motoru
Technické informace
Technické údaje | BMW F800S |
Celkové rozměry | 2 195×860×1 225 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 466 mm / 820 mm |
Motor, objem | 4dobý řadový dvouválec, 798 cm3 |
Vrtání x zdvih | 82×75,6 mm |
Kompresní poměr | 12,0:1 |
Počet ventilů / chlazení | 8 / kapalina |
Výkon | 62,5 kW (85 k) v 8 000 ot./min |
Točivý moment | 86 Nm v 5 800 ot./min |
Převod / převodovka | ozubený řemen / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 320 mm, 4pístek |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 265 mm, 1pístek |
Rám | mostový rám z hliníkového odlitku |
Přední vidlice | teleskop. vidlice, průměr 43 mm, zdvih 140 mm |
Zadní odpružení | jednoram. kyvná vidlice, centrální tlumič, zdvih 140 mm |
Nádrž | 16 l |
Průměr. spotřeba v testu | 5,4 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 182 kg |
Cena (srpen 2007) | 239 900 Kč |