BMW K1200S
BMW K1200S: nejlepší z nejlepších
Model K1200S je nejsilnějším motocyklem, který BMW vyrábí. Během týdenního testu jsem najezdil přes 1500 km a tento stroj je jedním z nejlepších, co jsem kdy řídil. Ptáte se jistě, proč? V testu jistě najdete odpověď.Nejsilnější a nejrychlejší motocykl BMW. To jsou dva parametry, které stručně charakterizují model K1200S. Tento stroj laikovi možná bude vzdáleně připomínat supersport z kategorie japonských litrových žihadel, ale ve skutečnosti je jeho nasazení trochu jiné.
Není zdaleka tak ultimativní, jako např. Kawasaki ZX-10R Ninja, je daleko pohodlnější, než Fireblade nebo R1. A co se týče technických fines, strčí K1200S většinu motocyklů do kapsy. Z přímé konkurence bych jmenoval např. hypertourer Kawasaki ZZR1400 nebo Suzuki Hayabusa 1300.
Když jsem si na BMW K1200S poprvé sedl, cítil jsem, že je vše v pořádku. Znáte ten pocit, když se vám někdo líbí a začne to mezi vámi jiskřit. Tak stejně jsem se cítil i já v sedle eSka. A po týdenním testu? Já tu motorku chci!
Tip: Přečtěte si test polokapotované sestřičky, K1200S, protože řadu věcí mají tyto dvě motorky společné a nemá smysl je popisovat dvakrát.
Představení BMW K1200S
Nízká a dlouhá stavba stroje, letmo uchycené zadní kolo či obrovský výfuk jsou ty nejtřpytivější šperky na těle BMW, kterých si každý motorkář povšimne. Čiré přední světlo svojí velikostí i tvarem dominuje čelnímu pohledu na stroj, obdobně jako bujné poprsí plesové tanečnice. Dvojice směrových světel integrovaných do zpětných zrcátek dodávají svůdný pohled celkovému obrazu.
Designersky velmi zdařilé je provedení zadní partie stroje, které vzdáleně evokuje svůdné pozadí štíhlé dámy ve večerních šatech. Velmi elegantně a dynamicky jsou pojaty deseti paprsková kola v modré barvě, odpovídající barvě lakování stroje. Jedinou pomyslnou pihou na kráse budiž řešení části nosné konstrukce podsedlové části, která se surově zakusuje do jinak povedeného držáku zadních stupaček.
Pod kapotáží je kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový čtyřválec. Agregát se čtyřmi ventily na válec má oproti verzím K1200R a K1200R Sport o 3 kW a 3 Nm více. Celkový výkon je 123 kW (167 k) v 10 250 ot/min a točivý moment 130 Nm je k dispozici v 8 250 ot/min.
Kompaktní pohonná jednotka má řadu válců skloněnou dopředu o 55 stupňů, což přináší nižší těžiště a lepší ovladatelnost. Výkon je na zadní kolo přenášen přes šestistupňovou převodovku a kardan.
Další prvky motocyklu jsou také stejné s modelovou řadou K1200: podvozek složený z Duoleveru vpředu a vzadu je jednoramenná zadní vidlice s kardanem BMW Motorrad Paralever. Více než dostačující je i brzdový systém s ABS, na přední ose je dvojice kotoučů o průměru 320 mm s čtyřpístkovými třmeny vpředu a na zadní ose je jeden menší kotouč s průměrem 265 mm s dvoupístkovými brzdiči.
Pozice za řídítky a palubka
Motocykl ve většině lidí vzbuzuje respekt, to je jasné. Po nasednutí za její řídítka se tento dojem ještě umocní. Všude kam se hnete je dostatek prostoru, pohodlí a tím i místa pro případné korekce jízdní polohy. Velká kapotáž mi při prvních pokusech o manévrování se strojem na místě ukazovala, kde má nejostřejší místo a svým hrotem atakovala mé holení kosti. Jelikož se učím velmi rychle, asi jako nezbedné štěně, byl problém po pár dalších bodnutí vyřešen změnou polohy mých sedacích partií směrem vzad po rozměrném sedle. Geniální!
Kvůli většímu sklonu plexiskla oproti dříve testované K1200R Sport se musel otáčkoměr přestěhovat na levý okraj analogového tachometru. Přístrojový panel důležité informace sděluje přes LCD displej a „řádek“ barevných ikon. Nepatrnou chvíli jsem na přístrojovce postrádal více luxusu například v podobě kusu ušlechtilého kovu, ale to mě brzy přešlo. V názvu stroje jsem žádné L jako luxus nenašel a dominující velké S jako sport napravilo mou mysl.
Zvuk a jízdní dojmy
Dost bylo rozjímání, jde se jezdit! Tajně jsem doufal v dech beroucí zvukovou kulisu linoucí se z ohromující koncovky výfuku, ovšem po nastartování mé naděje poněkud opadlo. Standardní euro-zvuk! To snad ne… Po přidání plynu se mé nadšení alespoň troch vrací. Vyšší otáčky dodávají zvuku i stroji na odpovídající důstojnosti. Pravdou ale je, že jsem čekal, že zvuková vlna z tak velké koncovky srovná se zemí minimálně stánek s hotdogy stojící v dostřelu nebo alespoň přizvedne sukni kolemjdoucí slečně… Kdepak! Je to spíše jako večerní vánek z hor. Tah motoru je dle očekávání silný od nejnižších otáček, nikde ani známka po nějakém výkonovém propadu, ale ani neočekávaná exploze síly. Díky vyhlazené křivce výkonu máte pocit, že akcelerace není nikterak závratná. Ovšem sledovat, s jakou rychlostí letí ručička tachometru daleko za povolenou hranici, je dostatečně výmluvné.
Předsudky ohledně velikosti a vyšší hmotnosti, ubírající stroji na agilitě v městském provozu, se ukázaly zcela neopodstatněné. Podobně jako je půldruhého metru velká štika královnou našich vod, je i K1200S královnou města. Snadná ovladatelnost, spojená s vysokým komfortem elektronicky nastavitelného podvozku ESA mě během chvíle přesvědčily, že i zde „to půjde“ velmi snadno a efektivně.
Jediné, co obtěžovalo moje městské radovánky, byl vypínač směrových světel ovládaný palcem pravé ruky. Vymáčknout se mi ho nedařilo jinak, než korekcí plynové rukojeti, což ve výsledku znamenalo změnu rychlosti.
Po raketovém opuštění města může K1200S konečně ukázat, co umí. Velmi silný motor díky velké porci točivého momentu táhne i v nízkých rychlostech na vyšší rychlostní stupeň, což potěší každého cestovatele. Stejně si užívají i sportovně ladění střelci, protože držet BMW ve vysokých otáčkách je opravdu famózní zážitek. Na čem si zřejmě smlsnou všichni, je elektronicky nastavitelný podvozek ESA. To, s jakým stylem, pocitem bezpečí a maximální ovladatelností K1200S žere zatáčky, je opravdu fascinující a také jsem si to pořádně užil. Tak skvělý pocit jsem v zatáčkách na běžné silnici z žádné předchozí motorky ještě neměl. Celkový dojem z jízdy navíc podpoří kvalitní brzdový systém.
Během testu jsem jel jeden den do Jizerských hor a druhý den zpět do Brna po celodenním jezdění na motocyklech Aprilia a Moto Guzzi. Během dvou dnů jsem najezdil téměř 1 000 km a z BMW K1200S jsem nebyl rozlámaný, což vedle sportovních ambicí podtrhuje fakt, že motocykl je oproti japonským supersportům mnohem univerzálnější a patří do jiného segmentu.
Závěr, plusy a mínusy
Během týdenního testu jsem s motocyklem K1200S najezdil přes 1 500 km a průměrná spotřeba se ustálila na hodnotě 6,4 l benzínu na 100 km, což je na silný čtyřválec o objemu 1 157 cm3 docela málo. Nevýhodou motorek BMW je tankování Naturalu 98.
BMW K1200S není nejrychlejší, nemá nejlepší brzdy ani dech beroucí vzhled, ale všechny části jsou na velmi vysoké úrovni, což z něj, jako z celku, dělá nejlepší motocykl… Na každodenní jízdu do práce, víkendové výlety, stejně jako na dovolené s přítelkyní.
Plusy a mínusy pro BMW K1200S
+ podvozek
+ ovladatelnost
+ univerzální využití
+ spotřeba
- vypínač směrových světel
- nutnost tankovat Natural 98
Technické informace
Technické údaje | BMW K1200S |
Celkové rozměry | 2 182×905×1 211 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 571 mm / 820 mm |
Motor, objem | 4taktní řadový 4válec, 1 157 cm3 |
Vrtání x zdvih | 79×59 mm |
Kompresní poměr | 13,0:1 |
Počet ventilů / chlazení | 16 / kapalina |
Výkon | 123 kW (167 k) v 10 250 ot./min |
Točivý moment | 130 Nm v 8 250 ot./min |
Převod / převodovka | kardan / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 190/50 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 320 mm, 4píst. třmeny, ABS |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 265 mm, 2píst. třmen, ABS |
Rám | mostový rám z hliníku, samonosný motor |
Přední vidlice | Duolever |
Zadní odpružení | jednoram. kyvná vidlice, Paralever |
Nádrž | 19 l |
Průměr. spotřeba v testu | 6,3–6,5 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 227,5 kg |
Cena (květen 2007) | 433 000 Kč |
