Derbi 50 Predator vs. Peugeot 50 Trekker
O tom, že Peugeot mimo vozy vyrábí se znakem lva i motocykly, přesněji řečeno jen skútry, vím dlouho, ale konečně se mi podařilo na jednom z nich projet. Kamarádovi se podařilo vypůjčit Derbi 50 Predator se sportovním variátorem a hned nás napadla stejná myšlenka: uděláme srovnávací test.
Peugeot 50 Trekker
Peugeot má v současné době šest modelů skútrů: Vivacity, Speedfight, Ludix, Trekker, JetForce a Satelis. Jednotlivé modelové řady se nabízí i v různých verzích, například testovaný Trekker je vedle základního provedení i jako R CUP. Peugeot výrobou skútrů reaguje na stále větší a delší problémy městských kolon a širokou nabídkou se snaží oslovit co nejvíce nových zákazníků.
Páteř Trekkeru tvoří trubkový rám. Kapotáž z lakovaných plastů má jednoduché provedení a stříbrná barva testovaného motocyklu dravějšímu designu také nepřidala. Pod širokým a pohodlným sedlem se ukrývá „celá“ motorka. Vzduchem chlazený dvoudobý jednoválec o objemu 49 ccm má výkon 3,1 kW (4,2 k) v 6 500 ot/min., který se na zadní kolo přenáší pomocí automatické odstředivé spojky a variátoru.
Majitel Trekkeru nechal na motocyklu vyměnit trysky v karburátoru a výfuku přidal laděnou karbonovou koncovku od společnosti Technigas.
Vedle šestilitrové nádrže je i odkládací prostor na helmu, popř. jiné drobnosti. Přístrojová deska má analogový ukazatel rychlosti, stav paliva v nádrži a kontrolky směrových světel, dálkových světel a červený indikátor oleje. O maximální pohodlí při jízdě se snaží starat přední upside-down vidlice Showa, vzadu je hydraulický tlumič uchycen do jednoramenné kyvné vidlice. Brzdový systém má vpředu pancířovou hadici, jeden kotouč o průměru 190 mm a vzadu je bubnová brzda.
Majitel Trekkeru nechal na motocyklu vyměnit trysky v karburátoru a výfuku přidal laděnou karbonovou koncovku od společnosti Technigas. Tyto drobné změny stály zhruba 4 000 Kč včetně práce a vedly ke zlepšení průběhu výkonu. Trekker má živější akceleraci a motor lépe táhne během celého rozsahu otáček.
Derbi 50 Predator
Derbi svým temperamentním designem poráží nekonformní tvary Peugeotu na celé čáře. Predator má moderní ostré linie, stříbrná barva je oživena červenými a žlutými doplňky a jako celek působí malý skútr velmi dobře.
Velké rozdíly v technice nejsou, zmínim jen ty podstatné: vodou chlazený dvoutaktní jednoválec je silnější, má 5,1 kW (7 k) v 8 000 ot/min.; přepákovaný zadní tlumič je uložen pod sedlem na levé straně; brzdová soustava má vpředu i vzadu kotouč; pod řídítky je navíc malá úložná schránka na drobnosti, včetně elektrické zásuvky; integrovaná směrová světla v kapotáži a změny jsou pochopitelně i na uspořádání ukazatelů na přístrojové desce.
Derbi 50 Predator má oproti sériové verzi navíc také namontován laděnou koncovku RR od firmy Leo Vince, větší trysky v karburátoru a sportovní variátor.
Jízdní dojmy
Skútry mají elektronický startér, ale i mechanickou startovací páku (nakopávačku). Oba malé motocykly po nastartování a během jízdy bzučí jak včelky, které letí na jaře pro první nektar, i když Derbi má z této dvojice přeci jen chraplavější a sytější zvuk.
U Derbi šel boční stojan vyklopit s velkými obtížemi, naopak manipuace s centrálním stojanem u Peugeotu byla velmi snadná. Po nasednutí a prvních pár kilometrech bylo hned jasné, že Trekker jasně vyhrává v komfortní jízdě. Za řídítky má biker více prostoru, širší kapotáž v oblasti kolen lépe odvádí proudící vzduch okolo nohou a pohodlné široké sedlo jen přidává Peugeotu kladné body za komfort.
Už jen dle čísel na papíře jasně vítězí Derbi Predator, má sportovní variátor a vyšší hmotnost (92 kg proti 81 kg u Trekkeru) hravě přebije lepším výkonem. Lepší dynamika Predatoru je cítit při všech jízdních situacích: u rychlejšího startu nebo vyšší rychlosti na rovinkách (až 80 km/h proti 75 km/h u Peugeotu). Během krátkého testíku jsme na skútrech najezdili po Brně a okolí zhruba 80 km, proto jsem průměrnou spotřebu konzultoval s majiteli: dle jejich informací upravený Derbi 50 Predator spálí zhruba 4 – 4,2 l na 100 km; sériový Peugeot 50 Trekker spotřebuje zhruba 2,8 – 3 l na 100 km, námi testovaná vyladěná verze si z nádrže vezme 3,5 l. Dojezd sériové verze Trekkeru je díky 6 l nádrži působivých 200 km.
Už jen dle čísel na papíře jasně vítězí Derbi Predator, ale v zatáčkách a na nerovnostech má jistější projev Trekker.
Pro nováčky a mladé motorkáře je skútr ideální pro první jízdy na motorce. Na obou testovaných strojích se dá jezdit již od 15ti let a absence převodovky ocení nejedna řidička. Některé zkušené bikery překvapí, jak je malý kompaktní motocykl s malým rozvorem obratný v městském provozu. Stojící kolonou, čekající na zelené světlo na křižovatce, se řidič proplete bez větších problémů a obtíží.
V zatáčkách a na nerovnostech má jistější projev Trekker. Dávkování brzd je u obou skútrů čitelné, kratší brzdnou dráhu má jen nepatrně Predator, především díky kotoučové brzdě vzadu. Při jízdě ve dvou se člověk lépe cítí na širším sedle Peugeotu, kde jsou navíc pro spolujezdce samostatné stupačky a velké madlo za sedadlem. U Predatoru je absence stupaček pro spolujezdce částečně řešena protažením „podlahy“ po obou bocích a „ouška“ pro ruce spolujezdce pokulhávají praktičností za designovým provedením, při dravější jízdě z madýlek vyklouzávají prsty. U Derbi při jízdě ve dvojici doporučuji spolujezdci, ať se raději drží řidiče.
Závěrečný verdikt, plusy a mínusy
Odpolední projížďka na obou skútrech mi přinesla zajímavé zkušenosti v provozu ve městě a nedivím se obyvatelům velkoměst, že jízdě na obratném stroji dávají přednost před stáním s autem v nekonečných kolonách. U nás je situace jiná než u našich jižních sousedů, kde se především díky teplejšímu klimatu dá jezdit delší období v roku, nicméně i v České republice se dá skútr dobře využít. Derbi má mnohem atraktivnější design, silnější motor a dynamičtější projev, Peugeot zase jasně vede v jízdních projevech a komfortu za řídítky. Pro jízdu ve dvojici bych také jednoznačně zvolil Trekkera.
Plusy a mínusy pro Peugeot 50 Trekker
+ komfortní svezení
+ jistější v zatáčkách a na nerovnostech
+ nižší spotřeba
+ jízda ve dvojici
+ cena
- design
- bubnová brzda vzadu
Plusy a mínusy pro Derbi 50 Predator
+ silnější motor
+ dynamičtější jízdní projev
+ design
+ schránka pod řídítky a 12V el. zásuvka
- jízda ve dvou
- manipulace s bočním stojánkem.
Technické údaje
Technické údaje | Peugeot 50 Treker | Derbi 50 Predator |
Celkové rozměry | 1 760×670×1 100 mm | 1 780×725×1 160 mm |
Motor, objem | 2dobý jednoválec, 49 ccm | 2dobý jednoválec, 49 ccm |
Výkon | 3,1 kW / 6 500 ot. | 5,1 kW / 8 000 ot. |
Převodovka | variátor | variátor |
Brzdy (vpředu/vzadu) | kotouč / buben | kotouč / kotouč |
Přední vidlice | USD vidlice | USD vidlice |
Zadní vidlice | jednoramenná kyvná vidlice | kyvná vidlice |
Nádrž | 6 l | 7,6 l |
Suchá hmotnost | 81 kg | 92 kg |
= technické informace skútrů v sériovém provedení.

Derbi 50 Predator

Peugeot 50 Trekker