Honda CB600F Hornet
Honda CB600F Hornet: sršeň s novými křídly
Honda pro letošní sezónu nasadila na trh zcela novou šestistovku Hornet. U čtvrté generace šestkového naháče nezůstal kámen na kameni, pojďme se podívat, jak si motocykl vedl v týdenním testu. Přečtěte si redakční resumé a srovnání se starším ročníkem.Šestkový Hornet, působící dojmem pouličního rváče, byl vždy drsný a nevybíravý, ale přesto (nebo právě proto) si získal ohromné davy příznivců pro svou „univerzální“ atraktivitu. Hornet se poprvé zjevil v roce 1998, do té doby zastupovaly u Hondy kategorii „naked“ výhradně modely CB500 a CB750, u kterých šlo spíše o pohodové svezení než o adrenalinové zaplavení mozku. Nahá šestistovka s motorem z CBR600F měla výkon 95 koní a jevila se jako ideální náčiní pro 17leté uličníky.
Další výraznější změny přicházejí v roce 2003 a poté už v celkem pravidelném intervalu dvou let.Test Hondy Hornet modelový rok 2005, napsal kolega Tomáš Votruba. Na výstavu Intermot 2006 v Kolíně nad Rýnem přivezla Honda revoluční model Hornet. U čtvrté generace šestkového naháče nezůstal kámen na kameni, pojďme se podívat, s čím přiletěl nový Sršeň 2007.
Představení Hondy CB600F Hornet 2007
Při pohledu na nový šestkový Hornet zjistíte, že před vámi stojí zcela jiná motorka, než na co jste si zvyklí u předchozích tří generací. Přepracovaná maska odložila klasický kulatý světlomet, který nahradila trojúhelníková optika. Na světlometu je posazený přístrojový panel, který tvarem a koncepcí vzdáleně připomíná Kawasaki ER-6n.
Z profilu každého doslova praští do očí pohled na krátkou trojúhelníkovou koncovku, kterou loni do motocyklového světa přinesla sportovní Yamaha R6R. Často kritizovaný prvek, malý objem nádrže, Honda napravila a nový model CB600F disponuje 19litrovou nádrží. Nápad má i zpracování zádě motorky: rozseknutí sedla spolujezdce a držáku SPZtky se u Hondy objevuje poprvé.
Sportovní ambice pouze podtrhuje obrácená přední vidlice o průměru 41 mm a nová 17palcová kola z lehkých slitin. Celková suchá hmotnost je 173 kg (177 kg ve verzi s ABS), což je o 5 kg méně než u předchozí generace. Na snížení hmotnosti se velmi podílí lehčí hliníkový rám s vyšší torzní tuhostí a nový především agregát.
Základem pohonné jednotky je nový kompaktní řadový čtyřválec, který se objevil v supersportovní sestřičce, modelu CBR600RR 2007. Kapalinou chlazený čtyřdobý motor má objem 599 cm3, čtyři ventily na válec a rozvod DOHC. Poprvé se v Hornetu objevuje i přímé, elektronicky řízené vstřikování paliva PGM-FI. Výkon agregátu je naladěn na 75 kW (102 k) v 12 000 ot./min a maximální točivý moment 63,5 Nm nastupuje ve 10 500 ot./min. To vše se přenáší přes šestistupňovou převodovku a řetěz na zadní kolo.
Pozice za řídítky a palubka
Hornet svoji stavbou bude vyhovovat spíše menším a středním postavám, ale ani já jsem si se svými 191 cm na pozici za řídítky nestěžoval. Posez byl u předchozí generace více pohodlný, na letošním Hornetu jsem byl více předkloněn. Sportovnější držení těla ale doplňují stupačky a řídítka v optimální poloze. Ostatní ovládací prvky jsou jak šité na míru a poskytují dostatek komfortu i pro delší cesty. Ergonomie Hornetu padne snad každému bikerovi do ruky během pár okamžiků, nic vás nevyvede z míry a ani nepřekvapí.
Když jsem poprvé sedl za nového Horneta, překvapilo mě, že přístrojová deska je mi nějak povědová. Chvíli jsem si procházel starší testy a bum, je to jasné. Inženýři vzali palubku z Hondy CBR1000RR Fireblade , zabalili ji do plastového rámečku a namontovali na šestkového naháče. Přístrojová deska ve tvaru trojúhelníku, kterému dominuje velký analogový otáčkoměr, působí možná trochu archaickým dojmem, ale je přehledná a zobrazuje všechny potřebné údaje. Jediné, co si tlačítkem musíte přehodit, jsou denní ujeté kilometry trip A / B.
Jízdní dojmy
Po nastartování se z malé koncovky ozve hvízdání, které je typické pro maloobjemové čtyřtaktní řadové čtyřválce. Při vyšších otáčkách se z tlumiče ozve plechový-kovový zvuk a Hornet se snaží vypadat jako drsoň. Když už nic jiného, alspoň je to lepší, než zvuk předchozích generací, kdy se Hornet projevoval akustickou kulisou splašeného mixéru.
Po zařazení prvního stupně jde motor progresivně a hladce do otáček. Převodovka je přesná a skvěle odstupňovaná, během testu se mi snad nikdy nestalo, že bych zařadil špatně. Motor se okolo 7 tis. ot. projevoval drobnými vibracemi, které nijak zvlášť nevadily. Agregát má slušný tah již od dolního spektra otáček, to pravé sportovní nasazení se ale začne odehrávat až po překročení hranice 9 000 ot. Chcete-li jet pořádnou „střelbu“, musíte motor točit a točit… Své maximum má kolem 12 000 ot., takže máte poměrně slušné pásmo velkého zátahu. Dostatek síly agregátu a trocha cviku umí poslat Hornet bez problémů na zadní.
Ve srovnání s generací 2005–2006, kterou jsem měl možnost testoval loni, mne u letošního Horneta příjemně překvapil lepší zátah ve středních otáčkách a ochota jít za vyššími otáčkami. Brzdový systém s dvojicí kotoučů o průměru 296 mm vpředu a jedním menším kotoučem vzadu nikdy nezklamal, a to ani při jízdách na brněnském Masarykově okruhu při akci Supermoto Honda dny. Na závodní trati brzdy nevadly a já si mohl bez problémů najít před zatáčkou správnou rychlost. Díky dobrému podvozku a obutí se Hornet dobře vodil zatáčkami a v hlubších náklonech jsem pravidelně brousil nadstavce stupaček.
Při cestě po dálnici D1 z Prahy do Brna a zpět jsem vždy ocenil tvar přední masky. Její rozporuplný design nechme stranou na večerní debaty v hospodě u piva, pravda je taková, že maska velmi dobře rozráží proudící vzduch a zvedá jej nad jezdce. Cestovně založení bikeři budou jásat a těm ostatním to určitě vadit nebude.
Jízda ve dvou už není tak samozřejmou věcí, jak by se mohlo zdát. Spolujezdkyně si po 30 minutách stěžovala na méně pohodlí, ale hlavní problém byl v postarních madlech. Dříve používané jednodílné madlo za sedadlem bylo prý lepší. Během testu si Hornet průměrně vzal rozumných 6,78 l naturalu 95 na 100 km, což je srovnatelné s konkurencí. Při rovnovážné rychlosti na dálnici spotřeba klesla na 6,34 l / 100 km, naopak při ostré jízdě se spálilo 7,45 l na 100 km.
Závěr, plusy a mínusy
Nová generace Hondy CB600F Hornet má kompletně přepracovaný design, nový motor, převodovku a nižší hmotnost. Kde poráží své starší sourozence je lepší podvozek, silnější zátak v druhé polovině otáček a sportovnější nasazení. Naopak výkon motoru je téměř stejný a dobré brzdy má Hornet už léta. Velmi příznivá je i cena, za 205 tisíc korun si odvezete dobrý stroj, který se svou univerzálností hodí na každodenní jezdění, manévrování v přehuštěné městské dopravě, pro sportovní jízdu na klikatých okreskách a neztratí se ani na závodním okruhu.
Plusy a mínusy pro CB600F Hornet 2007
+ motor z nové CBR600RR
+ podvozek
+ univerzálnost
+ cena
- rozporuplný design
- dělené boční madlo pro spolujezdce
Technické informace
Technické údaje | Honda CB600F Hornet |
Celkové rozměry | 2 090×740×1 095 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 435 mm / 800 mm |
Motor, objem | 4dobý, řadový 4válec, 599 cm3 |
Vrtání x zdvih | 65×42,5 mm |
Kompresní poměr | 12,0:1 |
Počet ventilů / chlazení | 16 / kapalina |
Výkon | 75 kW (102 k) v 12 000 ot./min |
Točivý moment | 63,5 Nm v 10 500 ot./min |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 296 mm, 2pístek |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 240 mm, 1pístek |
Rám | příhradový rám, chrom-molybden, ocel |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 41 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič |
Nádrž | 19 l (vč. 4 l rezervy) |
Průměr. spotřeba v testu | 6,78 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 173 kg |
Cena (červen 2007) | 205 000 Kč |
Cena s ABS | 225 000 Kč |