Honda XL1000V Varadero vs. Moto Guzzi Stelvio 1200
Honda XL1000V Varadero vs. Moto Guzzi Stelvio 1200
Dueltest - Postavili jsme proti sobě legendární cestovní enduro, Hondu Varadero, a nováčka v této třídě, ambiciózní Moto Guzzi Stelvio. Která motorka je lepší na dlouhé cesty po silnici a co bychom si vybrali do lehčího terénu?Kdo se jako první při testu dívá na fotky, hned odhalí, že nikde není dvojice motocyklů vedle sebe. Ano, nejedná se o typický srovnávací test, kde bychom testovali oba motocykly po stejné trase a v totožném terénu. Protože jsem v redakci na testování motocyklů plus mínus sám, rozhodl jsem se plánovat si srovnatelné motocykly vždy týden po sobě, abych vám mohl nabídnout vlastní srovnání, což jsou z mého hlediska asi nejlepší testíky.
Takže se pojďme podívat, co jsem si pro vás připravil za dvojici. Měl jsem možnost vyzkoušet dvě cestovní endura: Honda Varadero letos slaví 10 let a je vedle baworáckého GéeSa považována za standardní normu této kategorie, podle které se ostatní porovnávají, a Moto Guzzi Stelvio, které je novinkou letošního roku a staví se do role vyzyvatele.
Představení Hondy XL1000V Varadero
Když se chceme podívat na vývoj cestovních endur u Hondy, musíme se zavrtat už poměrně hluboko do historie motocyklového výrobce. V roce 1984 se na scéně ukazuje model XLV750R, který byl poskládán, aby konkuroval BMW R80 a R100GS ve slavném závodě Paříž-Dakar. Mnohem většího úspěchu se dostalo motocyklu XL600V Transalp, který spatřil světlo světa o dva roky později. V roce 1989 debutoval model XRV650 Africa-Twin, kde se v dalších letech objevil motor o objemu 750 ccm.
Samotné Varadero bylo představeno ale o dost později. Slavnostní prezentace proběhla v roce 1998 na motosalonu Intermot v Mnichově. Stejné jméno nese i „baby Varadero“, tedy model s motorem o objemu 125 ccm, určený mladým bikerům. Současná verze velkého „Varana“ vychází z modelového roku 2003, ale nesmíme zapomenout na facelifty v roce 2005 a 2007.
Základem nejnovějšího modelu XL1000V Varadero je rám z ocelových trubek. Odpružení má na starosti teleskopická vidlice s průměrem trubek 43mm vpředu, vzadu je kyvná vidlice s centrální tlumící jednotkou Pro-Link. Honda osadila cestovní enduro disky s lehkých slitin, vpředu je 19palcové kolo s pneumatikou 110/80, vzadu je černá pryž o rozměrech 150/70 R17.
Varadero pohání čtyřtaktní, kapalinou chlazený dvouválec o objemu 996 ccm. Osy válců svírají pravý úhel, každý válec má 4 ventily a kompresní poměr je 9,8:1. Agregát má k dispozici 69 kW (94 k) v 7 500 ot./min a maximální točivý moment 98 Nm nastupuje při 6 000 ot./min. Síla pohonné jednotky se na zadní kolo přenáší pomocí 6stupňové převodovky a řetězu. O zastavení se stará brzdový systém s ABS, kdy na přední ose jsou dva kotouče o průměru 296 mm a vzadu je jeden menší kotouč.
Představení Moto Guzzi Stelvio 1200
O vstupu Moto Guzzi mezi velká cestovní endura se nějaký ten pátek mluvilo již před oficiálním představením. V této třídě sice neochvějně kraluje BMW se svými modely GS (nejnovější verze má označení R1200GS), ale konkurentů přibývá, např. Aprilia Caponord, KTM 990 Adventure (test 2007), Suzuki V-Strom 1000, nebo „naše duelistka“ Honda Varadero. To je na daný segment trhu relativně málo motocyklů a Moto Guzzi vycítilo příležitost, že by si také mohlo urvat zákaznického kus koláče na svou stranu.
Na moto výstavě EICMA 2007 v italském Miláně byla loni na podzim představena sériová podoba velkého cestovního endura, Moto Guzzi Stelvio 1200. Vysoce nadčasový design vyvolává řadu emocí a u řady lidí ne zrovna kladné pocity, především pak maska motocyklu. Otázka vkusu je ale u každého jiná, někomu se nové Stelvio líbí, jiní si musejí zvyknout. A i kdyby nic jiného, alespoň tuto motorku poznáte, kdy projede okolo vás / proti vám, protože image Stelvia je nezaměnitelné.
Srdcem cestovního endura je podélně uložený vidlicový dvouválec o objemu 1 151 ccm s osami válců opět v pravém úhlu. Větší objem většinou přináší vyšší výkon, Stelvio disponuje 77 kW (105 k) v 7 500 ot./min a 108 Nm od 6 400 ot./min. Síla motoru se na zadní kolo přenáší pomocí 6stupňové převodovky a kardanu CARC.
Podvozek tvoří trubkový rám, který má vpředu obrácenou vidlici s průměrem trubek rovných 50 mm. Vzadu je letmo uchycené kolo, zmiňovaný kardan a centrální tlumící jednotka. O dobrý grip se starají drátěná kola s pneumatikami o rozměrech 110/80 R19 vpředu a 180/55 R17 vzadu. Trochu nezvyklý byl brzdový systém: dva příčně vrtané brzdové kotouče o průměru 320 mm vpředu měly čtyřpístkové radiální třmeny, známé spíše ze sportovních motocyklů, vzadu je jeden menší kotouč.
Jízdní dojmy a srovnání
Při subjektivním hodnocení velikosti motocyklu je Varadero větší a prostornější, ale naopak působí malinko neohrabanějším dojmem. Pozice za řídítky je přirozená, držení těla je vzpřímené a prostorné a hodně polstrované sedlo jsem ocenil především na dlouhých trasách, kdy jsem se cítil jako v bavlnce.
Stelvio má z mého pohledu divnou masku. Zatím nedokáži říct, zda se mi líbí či nelíbí, ale jak jsem naznačil výše, na druhou stranu si tuto motorku nespletete s ničím jiným. A v dnešní době přijít s něčím originálním je kumšt. Spolujezdec si nemohl vybrat, co je pro něj lepší: u Varadera se mi líbila celková prostornost, u Stelvia naopak ocenil dělené sedlo, které mu přišlo lepší.
Ještě než nastartuji oba motocykly, byl jsem nemile překvapen, že u Varadera není centrální stojan. U tak velké motorky a především u cestovního endura není v základu? Kladné body sbírá Stelvio.
Naladění a celkové nastavení obou strojů bylo dost odlišné. Stelvio má silnější agregát a je o pár kilo lehčí (tudíž se ještě víc pozná rozdíl ve výkonu). Zátah odspodu byl mnohem masivnější v celém spektru otáček, než u Varadera, což jsem ocenil v pár situacích na silnici, když jsem se plynem potřeboval dostat z dosahu pár „blbů za volantem“ např. na dálnici. Na asfaltu jsem navíc ocenil i tvrdší přední obrácenou vidlici. Lépe držela stopu a měl jsem více informací o povrchu a o chování motorky.
Aby jste si nemysleli, Varadero má taky sil na rozdávání, vždyť se mnou procestovalo v „plné polní“ italské a slovinské Alpy (připravujeme cestopis, můžete se těšit), ale nástup výkonu byl velmi lineární. Při potřebě nebo spíše místy i nutnosti někoho rychle předjet jsem neváhal a shodil jeden nebo dva kvalty dolů. Varadero mělo dobrý zátah od 5 500 ot./min nahoru, Stelvio subjektivně dosahovalo stejné porce výkonu o 500 – 800 otáček dříve. Jenže silný zátah Stelvia nebyl až tak pozitivní v lehčím terénu (polní a lesní cesty). Tady jsem si byl mnohem jistější s Varaderem: jednak má lehce měkčí podvozek a díky zmiňovanému pozvolnějšímu nástupu výkonu tolik neškubalo. Stelvio mělo při rychlejším přidání plynu tendenci hrabat a neplánovaný power-drift na lesní cestě není žádná slast.
Na dlouhých cestách, pro které jsou aby motocykly jako stvořeny, je důležité pohodlí a s tím spojená ochrana před větrem. Jsem robustní vysoké postavy a musím konstatovat, že při rychlostech do 130 km/h je na obou strojích větrný štítek dostačující co do výšky, nicméně bych ocenil u obou, kdyby byly o něco širší. V rychlostech cca do 150 km/h se u Varadera občas projevovaly drobné, leč nepříjemné turbulence, které mi roztřepaly helmu. U Stelvia zase tvar plexi nedostatečně chránil paže a ramena. Plusové body přiřadím Varaderu za plastové kryty řídítek, které chrání ruce, a Stelviu za možnost si přední plexi nastavit: povolit čtyři šrouby, posunout v kolejničkách a zase dotáhnout je otázka jedné-dvou minut.
Brzdový systém je excelentní u Stelvia, oplétané hadice a radiální třmeny spolu s výborným dávkováním přináší u velké a těžké motorky nadstandardní brzdící možnosti. Při testu zastavit ze stovky (100–0 km/h) jsem dosáhl vzdálenosti 35,5 m, u Varadera mi při stejném manévru (totožné místo, stejné podmínky = stejný jezdec a suchý asfalt) ke konci 2–3× cuklo ABS a tím se posunula výsledná vzdálenost až na 39 m. Naopak na nezpevněném povrchu ABS řada bikerů ocení, protože bát se hrábnout na přední brzdu a zadní kolo mít neustále ve smyku není zrovna to pravé ořechové.
Dostáváme se ke spotřebě. Tady má duel jasného vítěze v podobě Hondy Varadera, která měla průměr za celý test 6,17 l na 100 km, což při nádrži 25 l nabízí dojezd výborných 405 km. Při rovnoměrné rychlosti 100–110 km/h na rovných silnicích jsem se dvakrát dostal i na hodnotu 5,52 l na 100 km, naopak v utažených zatáčkách v Dolomitech si Varan řekl o 6,97 l na 100 km. Stelvio platí daň za vyšší výkon a objem ve spotřebě paliva. Při propočítání průměrné spotřeby mi vyšlo, že italské enduro spálilo 7,46 l na 100 km, což s nádrží na 18 l nabízí dojezd 241 km. Celkem dost velký a u cestovní motorky podstatný rozdíl.
Velmi důležitá je i otázka, co všechno se dá na motorky nabalit. Nechci porovnávat kompletně celou příplatkovou výbavu, pojďme se mrknout na zavazadla (vždy v max. objemu a originální doplňky). Varadero má boční kufry o objemu 35 l (testovaný motocykl měl menší, objem 29 l) a top-case s objemem 45 l, celkem 115 l. Tankvak jsem v nabídce nenašel. Stelvio má boční kufry o celkovém objemu 60 l, top-case 45 l, to jsme na 105 l, ale nabízí i originální tankvak (objem neudán, podle velikosti odhaduji na nějakých 12–15 l). V součtu jsme tedy na 117 l, což je dost podobné, jako u Varadera.
Co se týče ostatních poznámek v notýsku… Ok, už jen stručně: Stelvio má kladný bod za standardní 12V zásuvku, u Hondy je za příplatek; italské enduro nabízí řidiči mnohem více informací (trip 1, max. rychlost, průměrná rychlost, čas na motocyklu, průměrná spotřeba a tohle všechno ještě jednou při přesunutí šoupátka na levém řídítku do pozice trip 2… a aby toho nebylo málo, jsou tam ještě hodiny, venkovní teplota atd.). O tom všem si řidič u Varadera může jen nechat zdát.
Závěrečné shrnutí duelu
Vyzdvihnout jasného vítěze je vždy velmi těžké, každý motocykl má své přednosti, ale i své nedostatky. Na silnici se mi líbil výkonnější motor, brzdy a podvozek Stelvia, ale ta spotřeba a v porovnání s Varaderem skoro směšně malý dojezd… U „Varana“ jsem jednou tankoval po ujetí 335 km (pro Stelvio nereálné číslo) a to mě ani neblikla kontrolka rezervy! Japonský cestovatel si získal moje sympatie v komfortu a pohodlí při delších cestách a v sedle Varadera jsem si byl jistější mimo asfalt.
Při cestování po ČR bych asi volil Stelvio, ale pokud jste duší i tělem cestovatelé a sotva vám stačí Evropa, pak bude Varadero asi vítězem. Závěrem ještě cena: Honda XL1000V Varadero stojí v základu 259 900 Kč, verze s ABS je o 30 tisíc dražší. Moto Guzzi Stelvio 1200 stojí 329 000 Kč, ale u obou motocyklů je potřeba dopočítat cenu za kufry a pár dalších doplňků.
Plusy pro Hondu Varadero
- pohodlnější sedlo
- v lehčím terénu jsem si byl jistější
- plastové kryty řídítek
- možnost volby brzdového systému bez ABS / s ABS
- nižší spotřeba, větší nádrž, dojezd přes 400 km
- cena
Plusy pro Moto Guzzi Stelvio
- centrální stojan
- silnější motor jsem ocenil na běžných silnicích
- obrácená vidlice byla na asfaltu pro mne lepšív
- možnost nastavení
- oplétané brzdové hadice, radiální třmeny
- 12V zásuvka
Technické informace
Technické údaje | Honda XL1000V Varadero | Moto Guzzi Stelvio 1200 |
Celkové rozměry | 2 300×930×1 465 mm | 2 250×1 025×1 475 mm |
Rozvor / výška sedla | 1560 / 838 mm | 1535 / 840 mm |
Motor, objem | příčně uložený, 4dobý 2válec do L, 996 ccm | podélně uložený, 4dobý 2válec do V, 1 151 ccm |
Vrtání x zdvih | 98×66 mm | 95×81,2 mm |
Kompresní poměr | 9,8:1 | 11:1 |
Počet ventilů / chlazení | 8 / kapalina | 8 / vzduch + kapalina |
Výkon | 69 kW (94 k) v 7 500 ot./min | 77 kW (105 k) v 7 500 ot./min |
Točivý moment | 98 Nm v 6 000 ot./min | 108 Nm v 6 400 ot./min |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová | kardan / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá | 17palcová, drátěná |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 110/80 R19, 150/70 R17 | 110/80 R19, 180/55 R17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 296 mm, 3pístek, ABS | 2× kotouč 320 mm, 4pístek, radiální |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 256 mm, 3pístek, ABS | 1× kotouč 282 mm, 2pístek |
Rám | rám z ocelových trubek | rám z ocelových trubek |
Přední vidlice | teleskop. vidlice, průměr 43 mm | USD vidlice, průměr 50 mm, zdvih 170 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič Pro-Link | jednoram. kyvná vidlice, centrální tlumič, zdvih 155 mm |
Nádrž | 25 l | 18 l |
Průměr. spotřeba v testu | 6,17 l na 100 km | 7,46 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 268,7 kg (provozní hmotnost) | 214 kg |
Základní cena (červen 2008) | 259 900 Kč | 329 000 Kč |

Honda XL1000V Varadero

Moto Guzzi Stelvio 1200