Kawasaki ZX-10R Ninja
Kawasaki ZX-10R Ninja: král mezi supersporty
Test - "Zelení mužíčci" od Kawasaki se zase předvedli. Jako první vymáčkli z litrového motoru 200 koní a my měli tuhle bestii na test. Verdikt? Pro nás je ZX-10R Ninja jednoznačným králem mezi supersportovními motocykly pro tento rok!Trocha historie
Abychom našli kořeny ZX-10R, musíme o celých 14 let zpět do roku 1994, kdy se na trhu objevila první Kawasaki ZX-9R (B1). Byla to reakce na úspěšné dvouleté působení tehdejší první generace Firebladea. U sportovního motocyklu ZX-9R se měla skloubt obratnost tehdejší ZXR750 a nějaké designové a technické prvky modelu ZZ-R1100.
Byl vypracován nový řadový čtyřválec o objemu 899 ccm s výkonem 139 koní, ale např. spojka a převodovka byly z ZXR750. Motor měl omezovač až na 12 000 ot./min, což bylo o 1 500 otáček více, než u Firebladea. Také díky tomu byl výkon na brzdě kolem 93 kW (125 k) a ZX-9R měla o 10–15 koní větší sílu. Na druhou stranu byla tehdejší Honda Fireblade lehčí a menší a byla lépe ovladatelná.
V roce 1996 proběhl facelift a došlo k pár změnám. Zkráceně: výkon ZX-9R (B3) se zvedl na 141 koní, zadní kyvka dostala nový tlumič a přední šestipístkové třmeny nahradily novější čtyřpístkové brzdiče…
Nová generace ZX-9R (C1) přijela na trh v roce 1998. Šlo o zcela nový motocykl, původní zůstal snad je objem 899 ccm. Výkon se posunul na 143 koní při 11 000 ot/min, točivý moment byl 101 Nm v 9 000 ot./min. Nový rám byl pevnější a plně nastavitelný podvozek spolu s kratším rozvorem (-30 mm oproti B1) zajišťovali lepší jízdní vlastnosti. Kawasaki svou novou vlajkovou loď představilo koncem roku 1997 s velkou parádou, bohužel pro ně se ve stejnou dobu na trhu objevila zcela nová Yamaha R1 a přitáhla na sebe velkou pozornost.
V dalších dvouletých periodách (2000 – ZX-9R E1 a 2002 – ZX-9R F1) už nedocházelo k tak radikálním změnám, šlo spíše o designové a aerodynamické úpravy, vše směřovalo k novému motocyklu ZX-10R Ninja, který debutoval v roce 2004. Šlo o přímého konkurenta pro Yamahu YZF-R1, Suzuki GSX-R1000 a Hondu CBR1000RR Fireblade.
Ninja ´04 měla výborný nástup: v letech 2004 a 2005 vyhrála titul „Nejlepší Superbike“ a v letech 2005 a 2006 vyhrála v nejprestižnější novinářské soutěži Masterbike.
Pod kapotáží byl řadový čtyřválec o objemu 998 ccm, který měl výkon 128 kW (175 k) v 11 500 ot/min. Kawasaki ZX-10R Ninja byla první motorka, která překonala poměr výkon/hmotnost, protože měla 175 koní a 170 kg suchou hmotnost. Konkurenční Yamaha R1 měla tento poměr 1:1 (172 koní bez náporového sání na 172 kg suché hmotnosti). Litrová Ninja měla výborný nástup: v letech 2004 a 2005 vyhrála titul „Nejlepší Superbike“ v soutěži vyhlášené prestižním časopisem Cycle World a v letech 2005 a 2006 vyhrála v nejprestižnější novinářské soutěži Masterbike.
V roce 2006 proběhl větší facelift, kdy se šlo nahoru s výkonem (184 k), maličko se upravila aerodynamika a koncovky výfuku se přestěhovaly pod sedlo. Změn bylo více, ale pojďme už na novou generace Kawasaki ZX-10R Ninja 2008. Mluví se o ní jako o nejostřejším civilním superbiku všech dob.
Představení Kawasaki ZX-10R Ninja 2008
Při stavbě letošní ZX-10R Ninja chtěli inženýři na konci komunikativní motocykl, který by uměl poslechnout příkazy řidiče do puntíku, ale zároveň jej informoval o tom, co a jak dělá. Na vývoji nové generace se podíleli špičkoví jezdci z MotoGP a šampionátu Superbiků, kteří své poznatky projednávali s vývojovým centrem.
Při pohledu na supersportovní motorku je jasné, že oproti předchozí generaci jsou ty tam buclaté tvary, nová Ninja je jak vysekaná z kamene. Samé ostré tvary a špičaté linie. Jednou z největších změn bude asi přestěhování dvojice tlumičů z podsedlové části do jedné koncovky na pravé straně. Z fotografií je patrné, že došlo ke změnám kapotáže a masky. Nová zpětná zrcátka mají na stojáncích velmi netradičně „nalepeny“ blinkry. Změnami prošla i ergonomie a trojúhelník stupačky – sedlo – řídítka: ultimativní závodní posez donutí jezdce k většímu předklonu.
Na motorce zůstávají pro Kawasaki typické ozubené brzdové kotouče, vpředu o průměru 310 mm s radiálními čtyřpístkovými třmeny, vzadu je jeden menší kotouč. Přední obrácená, plně nastavitelná vidlice s průměrem trubek 43 mm má nitridovaný povrch pro lepší skluz, vzadu je nová masivní kyvná vidlice s centrální tlumící jednotkou. Vše je sladěno s 17palcovými koly z lehkých slitin, která jsou obuta do pneumatik o rozměrech 120/70 ZR 17 vpředu a 190/55 ZR 17 vzadu.
Výkon 147,1 kW (rovných 200 koní) s náporovým sáním jsem nečekal. Totální pecka, velká Ninja je o velký kus před konkurencí…
Základem celé této supersportovní střely je kompletně přepracovaný, kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu 998 cm3. Agregát s šestnácti ventily a rozvodem DOHC má navýšen kompresní poměr na 13,0:1. Doufám, že všichni dobře sedíte, protože jsem si od nové ZX-10R sliboval hodně, ale výkon 147,1 kW (rovných 200 koní) s náporovým sáním jsem nečekal. Totální pecka, velká Ninja je o velký kus před konkurencí, protože dosavadní lídr, Yamaha YZF-R1 ´07 má 189 hřebečků pod kapotou. Maximální točivý moment je 113 Nm v pouhých 8 700 ot/min. eR-jednička má sice 118 Nm, ale dosahuje jich o celých 1 300 otáček později.
Co je potřeba zohlednit, je i suchá hmotnost stroje: ZX-10R Ninja má 179 kg a po přepočtu má výkon na tunu 1 117,3 (k/t). Přímý konkurenti mají tento poměrový výkon následovně: YZF-R1 má 1 092,5; GSX-R1000 má 1 073 k/t; CBR1000RR Fireblade letos sice začala udávat provozní hmotnost, ale víme, že připravovaný model shodil 4 kg, takže novinka pro rok 2008 má poměrový výkon 1 035 k/t a Ducati 1098 má 925 k/t, ale všichni víme, že italský dvouválec tahá, jako „splašenej bejk“ a nějaké poměrové ukazatele nejsou v tomto případě průkazné.
Jízdní dojmy
Že se dá supersportovní motorka udělat tak, aby se líbila široké veřejnosti, to velmi dobře věděli u Ducati, když skládali 1098. I kluci u Yamahy umí udělat ladné křivky na své eR-jedničce… Ale u Kawy mi přijde, že motorku chtěli hlavně účelnou = výborný podvozek, špičkový motor a dobrá aerodynamika, a design šel stranou. Ne, že by nová ZX-10R byla úplně celá škaredá (třebas koncovka výfuku se mi líbila :), ale i návrháři u Kawasaki umí pohledné motorky, malá sportovní šestka je toho důkazem (alespoň z mého pohledu, pozn. redaktora). Ale 100 lidí, 100 názorů na design.
Sedám na ZX-10R a cítím první pozitivní fakt: „Já se na to vlezu… A co víc? Ja se za těmi řídítky ani moc nemačkám.“ Nevím co říct, docházejí mi slova. Že by konečně první supersport, kde se nemusím krčit, mačkat, kroutit, omezovat? Dávám tomu zatím volný průběh, ale po pár desítkách kilometrů na D1 zjišťuji, že mě nic nebolí, podvozek je sice tvrdší, ale co asi tak čekat od supersportu? Je tvrdší, ale o to přesněji se s motorkou jede. Přední plexisklo odvádělo vzduch dobře, při zalehnutí jsem se stal součástní motorky a obtékající vzduch neměl šanci.
I když se považuji za středně zkušeného jezdce, brutální zátah dvousetkoňového stáda mě překvapil. No nejde nějak moc dobře popisovat, to si musíte zkusit!
Na přístrojovce je malý sdružený kulatý budík, kde je jen to nejnutnější, co k jízdě potřebujete = analogový otáčkoměr, v jehož středu je digitální tachometr, ukazatel teploty chladící kapaliny a zařazeného rychlostního stupně a dole se dá přehazovat ukazatel ujetých kilometrů (trip), celkových kilometrů (odo) a hodin. Po stranách budíku je pár nejnutnějších kontrolek a šmitec, nic víc. Zase je zde cítit spíše účelnost, než milión zbytečných ukazatelů, údajů atd.
Nová litrová Ninja mi přišla jako velmi komunikativní a přesná motorka. I když jsem jel rychle, stále jsem věděl, co si kde můžu dovolit a tak špičkovou odezvu od předního kola jsem snad ještě necítil. Na předku jsem pocitově věděl, co to kolo dělá, zda má pneumatika dostatek adheze, jak moc beru za brzdu, kdy mají třmeny limit, aby se přední kolo zablokovalo… Prostě paráda, tohle se mi na nové ZX-10R moc líbilo a měl jsem v ni důvěru po prvním delší vyjížďce.
Motor se choval jako velká šestka = dole byl hodný, kolem 6 tis. začal tahat a přes 9 tis otáček začínalo pravé peklo. To se prostě nedá jinak popsat, když jsem poprvé pořádně roztočil dvojku, mašina mě tak zamáčkla do sedla a oči do hlavy, že jsem nestíhal nic. I když se považuji za středně zkušeného jezdce, brutální zátah dvousetkoňového stáda mě překvapil. No nejde nějak moc dobře popisovat, to si musíte zkusit!
Při měření délky brzdné dráhy z 100 km/h na nulu mi kolega Ondra říkal, že mě první půlku brzdného manévru letělo kolo dobrých 20 cm nad asfaltem…
Při měření pružného zrychlení a brzd jsem dosahoval velmi podobných hodnot, jako u Ducati 1098. Akcelerace z 60 na 120 km/h při zařazené trojce byla u Ducati za 3,8 s, u ZX-10R jsem to zvládl v průměru dvou měření za 3,78 s. Naopak na pětku z 90 na 150 km/h chvíli trvalo, než se motor rozmotal a výsledný čas 5,41 jen dokázal, že 1098 dobře tahá od spodu (čas 5,3 s). Brzdy byly u ZX-10R excelentní a jak jsem psal, u žádné jiné motorky se mi neporařilo zastavit tak rychle a ještě s dobrým pocitem, že jsem to měl jakš-takš pod kontrolou (i když kolega Ondra říkal, že mě první půlku brzdného manévru letělo kolo dobrých 20 cm nad asfaltem). První měření ze 100 km/h na nulu za pouhých 23 m! Následně 10. měření stejného manévru za účelem zjistit vadnutí brzd, dopadlo také dobře, 25,5 m je toho důkazem.
Během testu byla průměrná spotřeba 7,21 l naturalu 95 na 100 km, což s nádrží o objemu 17 litrů nabízí teoretický dojezd kolem 235 km. Při rovnoměrné rychlosti na dálnici si Kawasaki ZX-10R vzala 6,86 l / 100 km. Naopak při ostré jízdě se spálilo 8,33 litrů na sto kilometrů.
Závěr, plusy a mínusy
Když to srovnám s ostatními: u letošního Firebladea taky nebylo moc co vytknout, snad jen to drobné vadnutí brzd. Naopak u ZX-10R jsem měl lepší a jistější dojem z předního kola a lepší pozici za řídítky. U loňské Yamahy YZF-R1 mi vadil rozpálený rám od motoru, když jsem po delší vyjíždce stál na světlech, občas se nedalo sedět v sedle. Na GSX-R1000 jsem jel naposledy na K6 a ta mi přišla pekelně prťavá, což je při mých rozměrech spíše negativum. Ducati 1098 u mě ztrácí především kvůli ceně (je o více než 100 tis. dražší) a absencí cokoliv vidět za sebou (ve zpětných zrcátkách jsem si viděl pořád lokty a ruce). MV Agustu jsem měl jen jednou cca na 10 km, takže nesrovnávám a další přímí konkurenti nejsou.
Jak jsem psal v testu, otázka hodnocení vzhledu je velmi ožehavá, někomu se nová Ninja líbí, jinému ne. Pokud nejste zženštilí metrosexuálové, koukají spíše na design a musí mít vyladěny do barvy i trenky pod komboškou (do kterých by si stejně nadělali, kdyby pořádně otočili plynem u nové ZX-10R), a hledíte jen na jízdní vlastnosti, pak je ZX-10R jasným cílem. Po týdenním testíku Kawasaki ZX-10R Ninja si dovolím za redakci AutoFun.cz v klidu říct, že pro nás je to současný král mezi supersporty. A když se mrknete na cenu a zjistíte, že je nová jen za 299 000 Kč, máte ještě co řešit?
Plusy a mínusy pro Kawasaki ZX-10R Ninja
+ nejsilnější litrový motor
+ výborná ovladatelnost
+ komunikativní předek motocyklu
+ za řídítka se poskládá i vyšši postava (190 cm)
+ cena
- rozporuplný design
Technické informace
Technické údaje | Kawasaki ZX-10R Ninja |
Celkové rozměry | 2 110×710×1 135 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 415 mm / 830 mm |
Motor, objem | 4dobý řadový čtyřválec, 998 ccm |
Vrtání x zdvih | 76×55 mm |
Kompresní poměr | 12,7:1 |
Počet ventilů / chlazení | 16 / kapalina |
Výkon bez RAM air | 138,3 kW v 12 500 ot/min |
Výkon s RAM air | 147,1 kW v 12 500 ot/min |
Točivý moment | 113 Nm při 8 700 ot/min |
Převod / převodovka | řetěz / 6stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 190/55 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 310 mm, 4pístek, radiální |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 220 mm, 1pístek |
Rám | rám z hliníkového odlitku |
Přední vidlice | USD vidlice, průměr 43 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič |
Nádrž | 17 l |
Spotřeba v testu | 7,21 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 179 kg |
Cena (září 2008) | 299 000 Kč |


Are you 18? Come in and don't be shy!
(loveawake.ru, 19. 1. 2022 16:47)