Suzuki DL650 V-Strom vs. Honda XL650V Transalp
Suzuki DL650 V-Strom vs. Honda XL650V Transalp
Podařilo se nám domluvit srovnávací test dvojice cestovních endur v kubatuře 650 ccm: V-Strom vs. Transalp. Který motocykl zanechal lepší dojmy?Prvně to měl být klasický malý výlet na jeden víkend na motorce. Pak slovo dalo slovo a kolega Ondřej Helešic místo svého šestkového Horneta mohl půjčit od známého Hondu Transalp. To mě nedalo a zavolal jsem dalšímu kamarádovi se Suzuki V-Strom 650. Nakonec nás jelo pět, ale hlavním úkolem bylo srovnat Transalpa s V-Stromem.
Obě motorky stáli bez stokoruny stejně, pohonnou jednotku tvoří kapalinou chlazený dvouválec o objemu 650 ccm, pojďme se na ně podívat blíže.
Honda XL650V Transalp
Model Transalp oslavil letos své 21. narozeniny a pro rok 2008 byl nahrazen zcela novou generací. Mrkněme ale trochu do bohaté historie motocyklu: první model, ještě s šestistovkovým motorem, spatřil světlo světa v roce 1987 a od té doby doznal minimálních úprav. Díky mnohaletým prodejům se dá sehnat slušný stroj z druhé ruky za rozumné peníze, najdete jej skoro ve všech motopůjčovnách a náhradních dílů je taky dost. Při pravidelném servisu se málokdy potkáte s větší poruchou a náklady na provoz jsou také minimální.
Taste zbraně, duelanti…
Přední maska s boubelatými tvary a malým štítkem nemá moderní agresivní design, Honda sází spíše na heslo: „V jednoduchosti je síla…“ Jeden z mála trendů poslední doby jsou integrovaná směrová světla do boční kapotáže. Za nádrží o objemu 19 l je užší a téměř ploché sedlo. Výhodou oproti V-Stromu je i slušný kryt výfukových svodů a motoru.
Jeden z větších faceliftů přišel i v roce 2000, kdy motocykl dostal agregát o objemu 650 ccm. Současný dvouválec s válci v úhlu 52 stupňů má také už velmi staré kořeny původu. Kapalinou chlazený čtyřdobý motor se třemi ventily na válec disponuje výkonem 39 kW (53 k) v 7 500 ot. a maximální točivý moment je 55 Nm při 5 500 ot/min. Pohonná jednotka spolupracuje s pětistupňovou převodovkou a sekundární převod zajišťuje řetěz.
Suzuki DL650 V-Strom
Motocykl DL650 V-Strom vychází z litrového bratříčka se stejným označením. Suzuki se naopak snaží držet krok s dobou a V-Stroma vybavila moderně střiženými křivkami kapotáže. Motocykl vzhledově působí mohutným dojmem, vedle Transalpa vypadá, jako by byl o půl třídy výš. Vpředu je dvojitý světlomet a větší, manuálně nastavitelné plexisklo. Sedlo má větší předěl mezi místem pro řidiče a plochou určenou spolujezdci, ale jinak je měkké a dobře tvarované.
Pohonná jednotka má původ ve sportovní Suzuki SV650 a v testovaném enduru má tento V-Twin výkon 49 kW (67 k) při 8 800 ot/min. Kroutící moment je o 5 Nm vyšší než u Hondy, celkem 60 Nm. Převodovka má šest stupňů a V-Strom má podstatně větší brzdové kotouče. Staré známé pravidlo říká, že výkon není vše. Důležité je, jak to všechno spolupracuje a jak nám to při výletu sedlo do rukou.
Honda: Motor mi přišel pružnější v nižších otáčkách, ale po překročení zhruba 5 000 ot. ztratil sílu. Suzuki: I když má motor stejný objem, hned jsem z něj cítil koníky navíc. Sice jim chvíli trvá, než se proberou, ale nad 4 tis. otáček už pádí velmi silně a rychle.
Suzuki V-Strom: Když jsem mašinu uviděl poprvé, přišla mi o dost větší než Transalp. Musel jsem si je postavit vedle sebe, abych se přesvědčil, že tomu tak není. Při usednutí na Suzuki jsem chválil modernější palubní desku, tři do sebe zapuštěné kruhy vzdáleně mi připomínají symbol Audi. (Tam jsou sice čtyři, já vím, ale i tak…).
I když má motor stejný objem, hned jsem z něj cítil koníky navíc. Sice jim chvíli trvá, než se proberou, ale nad 4 tis. otáček už pádí velmi silně a rychle. Suzuki má delší pásmo použitelných otáček, což mi umožňovalo jezdit s větším nasazením. Díky lepšímu obutí na silnice mi dával V-Strom více jistoty a dovolil jsem si s ním projíždět zatáčky ve větších rychlostech. Další plus bych mu dal za jednodušší přístup k nastavení tuhosti odpružení.
Moje dojmy
U mne jednoznačně vyhrál V-Strom a to především díky celkově lepšímu pocitu za řídítky. Lepší tvar sedla, vyšší řídítka a větší plexisklo mě subjektivně více vtáhlo do motorky a měl jsem více odezvy z řízení. Na Transalpu jsem si tak trochu připadal, jako „vosa na bonboně“, malé plexisklo na moji výšku nestačilo a u plochého sedla jsem po ujetých 20 km hledal pohodlnější pozici, kterou jsem bohužel nenašel.
Jak už Ondra naznačil, motor v nižších otáčkách možná nebyl silnější, ale snad díky dobrému zpřevodování nižších stupňů s ním musím souhlasit, že Transalp měl malinko lepší zátah odspodu. V-Strom mu ale moc náskok nedal a díky vyššímu výkonu Hondu za chvíli pohotově předjel. Rozdíl výkonu byl o to více markantní, když jsem si já sedl na slabšího Transalpa. Ondra nikdy nic neřekl, ale v jeho očích jsem často viděl otázku: „Kde jsi tak dlouho?“
U mne vyhrál V-Strom a to především díky celkově lepšímu pocitu za řídítky a silnějšímu motoru.
Co dost ovlivnilo další jízdní dojmy, byl vzorek pneumatik. Transalp byl jednoznačně lépe vybaven do terénu, měl více prořezané gumy a kryt motoru. Jeho větší přední kolo (21" vs. 19") lépe přejíždělo nerovnosti, ale vyšší těžiště si vybíralo daň v táhlejších zatáčkách a ve vlásenkách. I když si na brzdný systém u Hondy nemůžu stěžovat, mám rád ostré brzdy a Suzuki mi při zastavování motocyklu sedla lépe.
Při testu spotřeby vyhrál V-Strom, během výletu (cca 450 km) si vzal 6,0 l na 100 km, Transalp spálil 6,4 l naturalu. Nižší spotřebu u Suzuki bych přisuzoval šestistupňové převodovce a silnější motor se nemusel tolik vytáčet. Kde jsme se s Ondrem nemohli shodnout, byla pozice a pohodlí na místě spolujezdce. Jemu více seděl V-Strom, mě naopak Transalp.
Závěrečné shrnutí, plusy a mínusy
Jak jsem naznačil na začátku testu, oba motocykly mají řadu společných prvků: vidlicové dvouválce o objemu 650 kubíků, jsou to cestovní endura a mají dost podobnou cenu. Přesto jsou to stroje odlišné: Transalp podle nás zaujme svým jednoduchým a boubelatým designem střední a starší generaci zákazníků; V-Strom je jednoznačně orientován na mladší bikery, ať už ostrými rysy, sportovnějším projevem na silnici nebo silnějším motorem.
Můj osobní duel vyhrál V-Strom nejen v průměru tabulkového hodnocení, ale také jsem si s ním o dost víc rozuměl. Ondrův verdikt si přeberte sami: „Kdybych měl jet na cestu do Alp, beru jednoznačně Suzuki, ale jet někam do východní Evropy, sáhl bych raději na Transalp. To stejný platí ale i o ČR: kdybych bydlel ve městě, měl bych raději V-Strom, ale mít domek či chalupu na Vysočině či v Beskydách, v garáži by mě stála Honda“.
Mezi konkurenty Transalpa (V2, 647 ccm, 39 kw, 191 kg) nebo V-Stroma (V2, 645 ccm, 49 kW, 190 kg) bych určitě zařadil Kawasaki Versys (R2, 649 ccm, 47 kW, 181 kg), Aprilii Pegaso (jednoválec, 659 ccm, 35 kW) a od letoška nově i Yamahu Tenere (jednoválec, 660 ccm, 36 kW, 183 kg).
Plusy a mínusy pro Transalp
+ jízda po nezpevněných komunikacích
+ léty prověřená koncepce stroje
- malé přední plexisklo
- výkon motoru ve vyšších otáčkách
- pětistupňová převodovka
Plusy a mínusy pro V-Strom
+ jízda po silnici
+ motor
+ moderní design
- vibrace
Technické informace
Technické údaje | Honda XL650V Transalp | Suzuki V-Strom 650 |
Celkové rozměry | 2 260×920×1 315 mm | 2 290×840×1 390 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 505 mm / 843 mm | 1 540 mm / 820 mm |
Motor, objem | 4dobý, 2válec do V, 647 ccm | 4dobý, 2válec do V, 645 ccm |
Počet ventilů / chlazení | 6 / kapalina | 8 / kapalina |
Výkon | 39 kW (53 k) / 7 500 ot. | 49 kW (67 k) / 8 800 ot. |
Točivý moment | 55 Nm / 5 500 ot. | 60 Nm / 6 400 ot. |
Převod / převodovka | řetěz / 5stupňová | řetěz / 6stupňová |
Kola (vpředu/vzadu) | 90/90 R21, 120/90 R17 | 110/80 R19, 150/70 R17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 256 mm, 2pístek | 2× kotouč 310 mm, 2pístek |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 240 mm, 1pístek | 1× kotouč 260 mm, 1pístek |
Přední vidlice | teleskopická vidlice, průměr 41 mm | teleskopická vidlice, průměr 43 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, centrální tlumič | kyvná vidlice, centrální tlumič |
Nádrž | 19 l | 22 l |
Suchá hmotnost | 191 kg | 190 kg |
Poměr (koně na tunu) | 277 | 353 |

Suzuki DL 650 V-Strom

Honda XL 650V Transalp