Yamaha XJR1300
Yamaha XJR1300: profesorská jízda
Krásný retro-bike s nebesky modrou barvou a bílým pruhem... Yamaha XJR1300 se líbí snad každému už jen od pohledu: muži si představují, jak se tento muscle-bike řídí; ženy koketně pomrkávají, že by se nechaly svést ... ehm, svézt.Jaká je Yamaha XJR1300?
Hned na začátku musím říct, že na test Yamahy XJR1300 jsem se hodně těšil. Už od pohledu je to motorka pro pořádného velkého motorkáře, což splňuji ve všech směrech.
Když jsem si sedl na XJR1300 a natáhl ruce na řídítka, začal jsem tušit, proč je tato motorka tak oblíbená. Měkké a pohodlné sedlo, nižší stupačky a řídítka tak akorát daleko, aby se skloubila komfortní jízdní pozice i s trochou té sportovní.
Měkké a pohodlné sedlo, nižší stupačky a řídítka tak akorát daleko, aby se skloubila komfortní jízdní pozice i s trochou té sportovní.
Přístrojové desce dominují dva velké analogové ukazatele rychlosti a otáček, mezi kterými je malý digitální displej s informacemi o aktuálně ujetých kilometrech (trip I a II), ukazatel celkových kilometrů, stav paliva v nádrži a hodiny. Nezbytné kontrolky jsou v jedné rozdělené řadě pod budíky.
Otáčím klíčkem, počkám, až mi „zamávají ručičky“ v budících, a mačkám startér. Ozve se velký řadový čtyřválec o objemu 1 251 cmm, který především kvůli emisím dostal přímé vstřikování paliva (podobně, jako snad všechny ostatní motorky na trhu). Výkon agregátu je 72 kW (98 k) v 8 000 ot./min a maximální točivý moment 108 Nm nastupuje při 6 000 ot./min. Yamaha XJR1300 má krásně plynulý nástup výkonu, nikde nečeká žádná záludnost. Výborně nastavená vstřikovací mapa umožňuje jemné dávkování plynu.
Kdo rád používá velmi otřepané klišé: „motor má kultivovaný chod…“ nebo o tom alespoň slyšel, ať si jde zkusit XJR1300. Na tomto muscle-biku teprve odhalíte, co to znamená. Velký přísun výkonu a točivého momentu začíná už někde od 2 000–2 500 ot./min a lineární nárůst pouze předesílá, že není nutné motocykl vytáčet na maximum. Mělo to jednu velkou výhodu, při předjíždění nebylo potřeba podřazovat, stačilo jen pootočit plynem a nechat „plechovkáře“ za zády.
Podvozek a odpružení se drží tradice retro-biků. Kolébkový rám z ocelových trubek drží velké blok motoru, vpředu je klasická teleskopická vidlice se zdvizem 130 mm, vzadu je kyvná vidlice s dvojicí bočních tlumičů od světoznámé společnosti Öhlins. Je jasné, že tato koncepce odpružení je dávno překonaná, ale XJR je krásné retro a nic jiného bych na tomhle biku ani nechtěl. Yamaha se snažila vymáčknout z podvozku maximum a myslím, že se to povedlo: muscle-bike v přímém směru dobře pobere kdejakou nerovnost. V zatáčkách se občas trochu zavlní, ale to jen aby připomněl, že pokud jste chtěli brousit slidery v Buchlovských kopcích nebo u Karlštejna (či co to tam v těch Čechách máte za vyhlášenou motorkářskou lokalitu :), měli jste sáhnout po modelové řadě YZF-R nebo FZ.
Kdo rád používá velmi otřepané klišé: „motor má kultivovaný chod…“ nebo o tom alespoň slyšel, ať si jde zkusit XJR1300.
Kde ale XJR1300 vládne, jsou brzdy. Kvalitní brzdový systém se čtyřpístkovými třmeny na dvou kotoučích o průměru 298 mm vpředu neměl problém s vadnutím a tři testu zastavit z 100 km/h na 0 km/h jsem byl víc než překvapen, že stojím na hranici 26 m. Snad to bylo dobrým rozložením těžiště (motorka neměla tendenci se stavět na přední kolo) nebo tím, že jsme si sedli do noty. Třeba u mnohem sportovnějšího naháče, Kawasaki Z750 , jsem zastavil až po 32 m…
I přes svoji suchou hmotnost 222 kg (co jiného od pořádné motorky čekat? Tohle není žádný šestkový chcípáček se zvukem rozzuřeného vysavače) má XJR1300 příjemnou povahu. Při akceleraci netrhá šlachy v zápěstí a přitom má výborné pružné zrychlení, v zatáčkách dobře drží stopu, na místě se s ní dá manipulovat celkem v pohodě, spolujezdec bez větších problémů vydrží i delší trasu a ani benzínu moc nežere (na třináctistovku)… A hlavně: je to kus pořádné motorky a to se mi líbí!
Spotřeba, konkurence, plusy a mínusy
Během testu byla průměrná spotřeba 7,51 l naturalu 95 na 100 km, což s nádrží o objemu 21 litrů nabízí teoretický dojezd kolem 280 km. Při rovnoměrné rychlosti na dálnici si Yamaha XJR1300 vzala 7,05 l / 100 km. Naopak při ostré jízdě nebyl problém spálit 8,61 litrů na sto kilometrů. I když motorka točila na pětku v rychlosti 130 km/h jen 4 800 ot./min, možná by neškodila šestka, která by pomohla spotřebu srazit dolů.
V kategorii velkých muscle-biků moc konkurentů pro XJR1300 není: Honda má klasiku v podobě CB1300 (85 kW, 117 Nm, cca 232 kg, 249 900 Kč), Suzuki se pyšní dokonce čtrnáctistovkou GSX1400 (78 kW, 126 Nm, 226 kg, 219 900 Kč), možná bych ještě zmínil dvanáctkového Bandita (72 kW, 108 Nm, 226 kg, 229 900 kg. Jen pro srovnání: Yamaha si za XJR1300 účtuje 239 900 Kč.
Plusy a mínusy pro Yamahu XJR1300
+ klidná a předvídatelná motorka
+ klasický vzhled muscle-biku
+ zátah od spodních otáček
+ azurově modrý lak
- absence šestého rychlostního stupně
Technické informace
Technické údaje | Yamaha XJR1300 |
Celkové rozměry | 2 175×765×1 115 mm |
Rozvor / výška sedla | 1 500 mm / 795 mm |
Motor, objem | čtyřtaktní řadový čtyřválec, 1 251 ccm |
Vrtání x zdvih | 79×63,8 mm |
Kompresní poměr | 9,7:1 |
Počet ventilů / chlazení | 16 / vzduch |
Výkon | 71,9 kW (98 k) v 8 000 ot./min |
Točivý moment | 108,4 Nm v 5 800 ot./min |
Převod / převodovka | řetěz / 5stupňová |
Rozměr a typ kol | 17palcová, litá |
Rozměr pneu (vpředu/vzadu) | 120/70 ZR17, 180/55 ZR17 |
Brzdy vpředu | 2× kotouč 298 mm, 4pístek |
Brzdy vzadu | 1× kotouč 267 mm, 2pístek |
Rám | kolébkový rám z ocelových trubek |
Přední vidlice | teleskop. vidlice, zdvih 130 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, 2 boční tlumiče, zdvih 120 mm |
Nádrž | 21 l |
Průměr. spotřeba v testu | 7,51 l na 100 km |
Suchá hmotnost | 222 kg |
Cena (květen 2008) | 239 900 Kč |

