Kawasaki Z1000
Úvod a Historie
Dnes tu máme recenzi naháče s obsahem 1000ccm, který nese označení Z1000. V nabídce Kawasaki byl ještě za dob, kdy českými silnicemi brázdily stroje jako jsou například Jawa 21, nebo Jawa 250, takže před více než třiceti lety. A už v roce 1980 měl tento stroj s řadovým čtyřválcem, který byl chlazen vodou, úctyhodný výkon 97koní a byl už v té době vybaven vstřikováním paliva. Z1000 tak dlouhé roky patří mezi nejoblíbenější stroje ve své kategorii.
Design
Ale roky jdou dál, takže pro modelový rok 2007 prodělala Z1000 celou řadu změn a úprav. Pojďme se postupně podívat co pro nás jeden z největších výrobců motocyklů připravil. Nejvíce zjevné a na první pohled viditelné jsou samozřejmě vzhledové úpravy. Přední světlomet má nový tvar a propůjčuje tak stroji zcela nezaměnitelnou tvář, kterou si nespletete snad ani v noci. Přední blinkry se přestěhovaly rovněž do zcela jinak vypadajících bočních krytů, které navazují na tvar nádrže a tvoří kryty chladiče. Malý deflektor nad předním světlometem účinně zvedá proud vzduchu nad pilotovu hlavu, a tak je nápor větru, když je pilot ve vzpřímené poloze, snesitelný až do rychlosti okolo 160 km/h. Paprskové ráfky mají stříbrno-černou barvu a jsou známé už z předchozí generace tohoto modelu .Konstruktérům se pravděpodobně zdály tak povedené, že na nich nic neměnili a jsou tak asi jedinou částí motocyklu, která pro rok 2007 zůstala identická. Nejvíce znatelným znakem Kawasaki Z1000 jsou zaručeně tlumiče výfuků. Designéři K-tec design center, kteří dostali podobu nové Z1000 na starosti, se na jejich tvarech zcela jistě hodně vyřádili. Jejich výsledkem je výfuk, který připomíná nějakou zbraň z hvězdných válek, nebo nějaký jiný neidentifikovatelný předmět z budoucnosti a který bude mít zcela určitě své odpůrce i příznivce, ale zaručeně se nad ním každý pozastaví. Motocykl se nabízí ve čtyřech barvách – černé, zelené, tmavě modré a oranžové. Mně osobně se nejvíce líbí zelená verze, motorka v této barvě na mě působí ze všech nabízených barev nejvíc sportovně a dravě.
Motor a technika
Tímto jsme si ve zkratce řekli co je nového po designové stránce, ale změny se samozřejmě netýkají jen vzhledu. Kapalinou chlazený čtyřválec si zachoval zdvihový objem 953 ccm i výkon, který činí 92kw/125 koní. Změny se ale dočkalo vstřikování a to kompletní výměnou a jiným nastavením, které zlepšuje průběh točivého momentu i výkonu v nízkých a středních otáčkách, k tomu se ale dostaneme později. Úplně nově navržená je přední vidlice typu upsidedown nyní i s možností plného nastavení. Třmeny předních brzd jsou uchyceny radiálně a v kombinaci s radiální pumpou a větším průměrem kotoučů by měly tyto brzdy ve své třídě nastavit zcela novou laťku. Motocykl lze koupit i se systémem ABS, což se pomalu, ale jistě stává dnes již standardem. Podvozek je samozřejmě také zcela přepracován. Rozvor narostl o 2,5cm na celkových 1445 mm. Na rámu jsou pomocné výstuhy, které jsou spojené s motorem a zvyšují jeho tuhost a zároveň tlumí vibrace motoru. Když se podíváme na rozmístění ovládacích prvků, přehlednost přístrojového štítu a umístění zrcátek, tak snad nelze nic vytknout. Posez na 82cm od země vzdáleném sedle je přirozený na stroj, který má spíš sportovního ducha, možná až příliš vzpřímený, ale na druhou stranu se tak motocykl stává maličko univerzální a vhodný na každodenní použití. Po vložení a otočení klíčku ve spínací skřínce se musí několik sekund počkat, než proběhne diagnostika řídící jednotky, což je v dnešní době už zcela normální.
Jízda
Po otočení klíčku a následném nastartování motocyklu nás překvapí klidný a kultivovaný běh motoru. Ihned po rozjezdu se dá krásně poznat, že snahy vývojářů o zlepšení běhu motoru v nízkých a středních otáčkách se vydařily. Motor bez problému zatahuje již od velmi nízkých otáček a není problém jet 30km/h na trojku, motor při této rychlost točí necelé 2 tisíc ot./min a po otočení plynové rukojeti stroj poměrně rychle vyrazí vpřed a krásně, plynule zrychluje až do zásahu omezovače, který zasahuje někde okolo 11ti tisíc otáček. Když jedeme trošku rychleji, tak pro svižnou akceleraci je samozřejmě potřeba nechat motor ve vyšších otáčkách. Spojka je ovládána mechanicky, přesto její ovládání nevyžaduje větší úsilí. Převodovka řadí hezky tiše a přesně a ani zařazení neutrálu není žádný problém. Z1000 se velmi dobře vodí do zatáček, v zatáčkovitých serpentinách je opravdu jako doma. Překlápění z náklonu do náklonu jde velmi snadno a bez větších problémů. Podvozek je velmi dobře naladěný a je velmi stabilní. Ale na druhou stranu v rychlejších pasážích se motocykl chová malinko nervózně jak v zatáčkách, tak hlavně na jejich výjezdech, ale toto pocítíme spíše při jízdě, kdy pojedeme hodně na maximum, takže zejména někde na okruhu. Velmi příznivá je spotřeba, při velmi razantní jízdě ve vysokých otáčkách byla spotřeba okolo 10ti litrů, při běžné svižnější jízdě spotřeba činila okolo 6,5l/100km.
Závěr
Co říci závěrem, zcela určitě je Kawasaki Z1000 velmi povedeným
strojem pro všestranné využití. Hodí se jak na běžné ježdění pro každý
den, tak i pro ostřejší jízdu na okruhu, nabízí opravdu hodně zábavy.
Motor má díky změně vstřikování a nastavení vstřiků velký zátah od
nízkých otáček, což oceníme v běžné jízdě, ve vyšších otáčkách zase
nabízí dostatek výkonu pro sportovní využití, kdy přijde na řadu plné
využití vynikajících brzd. Podvozek je dostatečně komfortní pro běžný
provoz, avšak při agresivní jízdě je mírně neklidný. Z1000 je určitě
lákavou nabídkou pro ty, kdo chtějí silný a výkonný motocykl se
sportovním srdcem, ale také si chtějí za řidítky užít i jistou dávku
komfortu.
⇓ Rám, podvozek a další fyzické parametry motocyklu | |||
---|---|---|---|
Hmotnost: | 205 kg | ||
Odpružení kol vpředu (průměr x zdvih): | 41x120 mm | ||
Odpružení kol vzadu (průměr x zdvih): | 150 mm | ||
Úhel hlavy řízení: | 65.5 stupňů | ||
Výška sedla: | 820 mm | ||
Stopa (závlek předního kola): | 101.0 mm | ||
Rozvor: | 1445 mm | ||
Typ rámu: | trubkový | ||
Materiál rámu: | ocel | ||
⇓ Motor, pohonná soustava motocyklu | |||
Druh motoru: | řadový | ||
Takt motoru: | čtyřdobý | ||
Chlazení: | kapalinou | ||
Sekundární převod: | řetěz | ||
Rozvod: | 2x OHC (2x vačkový hřídel v hlavě válce) | ||
Příprava směsi: | vstřikování | ||
Emise: | Euro 3 | ||
Čištění škodlivin ve výfukových plynech: | řízený katalytický systém | ||
Startér: | elektrický spouštěč | ||
Zdvihový objem: | 953.0 ccm | ||
Vrtání: | 77.2 mm | ||
Zdvih: | 50.9 mm | ||
Kompresní poměr: | 11.2:1 | ||
Počet válců: | 4 | ||
Počet ventilů: | 16 | ||
Počet rychlostních stupňů (manuál): | 6 | ||
⇓ Jízdní výkon motocyklu | |||
Točivý moment: | 98.7 Nm při 8200 otáčkách | ||
Výkon motoru: | 92.0 kW / 125.0 koní při 10000 otáčkách | ||
Max. rychlost: | 240 km/h | ||
⇓ Pohonné hmoty, spotřeba paliva | |||
Druh paliva: | Natural 95 | ||
Objem nádrže: | 18.5 litrů | ||
⇓ Ostatní vlastnosti a parametry | |||
Brzdy přední: | dvojité kotoučové | ||
Brzdy zadní: | kotoučové | ||
Průměr kotoučů u předních brzd: | 300 mm | ||
Průměr kotoučů u zadních brzd: | 250 mm | ||
Sériový rozměr pneu vpředu: | 120/70 - 17 | ||
Sériový rozměr pneu vzadu: | 190/50 - 17 | ||
Ostatní: | ABS na objednávku |
Další informace: Bezpochyby jeden z nejoriginálněších naháčů pro rok 2007 byl podroben výrazné modernizaci stejně jako Z 750. Řadový čtyřválec byl naladěný k ještě vyššímu výkonu v nízkých a středních otáčkách, nová je přední vidlice typu upside-down, zadní kyvná vidlice a radiální brzdy. Největší rozdíl je ale ve vzhledu stroje, kterému originálnost rozhodně nechybí.
![http://www.zietech.de/produkte/auspuffanlagen/bos/z1000_bos.jpg](http://www.zietech.de/produkte/auspuffanlagen/bos/z1000_bos.jpg)
![Obrázek “http://bike.chosun.com/site/data/img_dir/2007/09/03/2007090300567_0.jpg” nelze zobrazit, protože obsahuje chyby.](http://bike.chosun.com/site/data/img_dir/2007/09/03/2007090300567_0.jpg)